Privatøkonomi

Salget af Teslas nyeste bil bliver mødt af kritik i Danmark: »Det er på grænsen til at være vildledning«

Tesla opererer på sin hjemmeside med fire forskellige priser på den samme Model 3.

Artiklens øverste billede
Her ses en rød Tesla Model 3 mellem en Model S og en Model X i et showroom i San Diego, USA tidligere på året. Foto: Frank Duenzl/AP

Teslas introduktion af den nye Model 3 i Danmark bliver nu mødt med kritik. Det sker, efter at den amerikanske elbilproducent i sidste uge åbnede for, at kunder i Danmark kan bestille og konfigurere deres Model 3.

Undervejs i bestillingen af en Model 3 bliver man nemlig mødt af fire forskellige priser. To forskellige købspriser samt to forskellige priser »efter anslåede besparelser«, og særligt de sidste priser bliver mødt af kritik fra Forbrugerrådet Tænk og bilejernes organisation FDM.

For der bliver ikke oplyst godt nok om, hvordan Tesla er kommet frem til dem.

»Hvordan opnår man denne besparelse? Er det sammenlignet med en diesel- eller benzinbil, eller er det sammenlignet med andre elbiler? Det er store summer, men man får ikke at vide, hvad besparelsen bygger på, eller hvordan man opnår den. Det er på grænsen til at være vildledning,« siger Abid Khan, advokat hos FDM.

Den samme holdning har man i Forbrugerrådet Tænk, hvor man kalder priserne for »problematiske og tenderende til vildledning.«

På den side under bestillingen får man oplyst fire priser. To af viser "pris efter anslåede Besparelser", og det er disse priser, der bliver mødt af kritik.

»De viser en pris, der er baseret på en fiktiv besparelse. Det er langtfra sikkert, at man nogensinde får glæde af sådan en besparelse. Samtidig mener vi, at det er misvisende at indregne en eventuel besparelse i en samlet pris, som forbrugeren ikke ville kunne købe bilen til,« siger Paula Brammann, der er juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk.

På den første side står prisen på en Model 3 med lang rækkevidde og dobbelt motor med firehjulstræk til 454.500 kr. Vælger man en Model 3 uden udstyr, der koster ekstra, bliver man på sidste side mødt af en »købspris« på 464.724 kr., mens prisen efter »anslåede besparelser« lige nedenunder lyder på 380.324 kr.

Her fremgår det, at prisen omfatter registreringsafgift samt leverings- og dokumentgebyr til samlet 10.224. kr. Altså differencen mellem prisen på den første og sidste side. Og hvis det er tilfældet, bevæger Tesla sig på kanten, lyder det.

»Man må ikke vise en pris uden de omkostninger, som køberen ikke kan komme uden om,« siger Abid Khan.

På den første side under bestillingen fremgår en pris på 454.500 kr. På den sidste side er prisen steget med mere end 10.000 kr.

Tesla oplyser på siden, at de anslåede besparelser ligger i »anslåede brændstofbesparelser på 5 år«, og at »alle besparelser kan nydes efter købet«. For at finde grundlaget for beregningerne skal man først klikke på en knap, der hedder »Vis detaljer« og derefter på »Se hvordan vores besparelser beregnes«.

På denne side fremgår det, at Tesla bl.a. har taget udgangspunkt i en benzinbil, der kører 10,1 km/l og en literpris på benzin på 12,26 kr. over de næste fem år.

Danmarks Statistik har ikke en opgørelse over, hvor langt den samlede danske bilpark af benzinbiler kører på en liter benzin, men siden 1997 har nyregistrerede benzinbiler ikke været opgivet til at have et brændstofforbrug på under 12 km/l, viser tal fra Danmarks Statistik.

Med hensyn til prisen på en liter blyfri 95-benzin har den såkaldte listepris de seneste fire år ligget på 11,55 kr. pr. liter, viser tal fra OK. Den højeste pris blev nået i oktober 2018, da den nåede op på 12,89 kr./liter, mens den laveste pris ligger tilbage i februar 2016, da prisen lå på 10,12 kr./liter.

Listeprisen ligger sædvanligvis noget højere end den såkaldte pumpepris, som er den pris kunderne kan tanke til ude på stationerne. I 2018 har forskellen mellem liste- og pumpeprisen været 1,55 kr.

Tesla oplyser til Finans, at man nu er gået i gang med at ændre hjemmesiden, så den fremover kun viser én pris.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.