Privatøkonomi

Britisk firma vil sætte en stopper for deling af streamingtjenester

Det britiske firma Synmedia vil bruge kunstig intelligens til at bremse ulovlig deling af kodeord, hvor venner og familie ser med på diverse streamingstjenster uden selv at betale.

Ifølge Quartz-indekset, der viser udviklingen i den globale økonomi, mistede Netflix i fjor over 2,5 mia. kr. i USA udelukkende på grund af brugernes ulovlige deling. Foto: Mobilsiden.dk

Det skal være slut med de små vennetjenester, hvor brugere af Netflix, HBO eller andre streamingtjenester deler kodeord med venner og familie.

Det mener det britiske firma Synmedia, ifølge techsitet recordere.dk.

Ved hjælp af kunstig intelligens vil firmaet gøre op med delingen, som hvert år koster udbyderne milliarder af kroner.

Det nye system, som Synmedia tilbyder, hedder »Credentials Sharing Insight« og bruger kunstig intelligens til at lære brugernes forbrugsmønstre at kende. Bl.a. ved at se på hvilke lokationer og tidspunkter, de typisk streamer på.

På den måde kan systemet analysere, hvordan en specifik bruger streamer, og derved vurdere om der er mistænkelig adfærd på kundens konto.

»Før i tiden brugte selskaberne tv-bokse, og de var lettere at låse for deling, men med streamingtjenester er det let at dele sin konto med andre. Det handler om at hjælpe selskaberne med at hente nogle af de mange milliarder, de mister på deling hvert år,« forklarer Jean-Marc Racine, producktchef i selskabet, til det amerikanske branchemedie Varity.

Ifølge Synmedias produktchef er det dog vigtigt ikke at ramme de kunder, som holder sig inden for selskabernes retningslinjer.

Til trods for at de små vennetjenester er en dyr fornøjelse for streamingtjenesterne, har Netflix og andre streamingtjenester tidligere udtalt, at de ikke ser delingen som et problem.

Alligevel har flere af dem nu sat en begrænsning for, hvor mange personer der kan deles om en konto. Eksempelvis har Netflix valgt, at en enkelt bruger kun kan dele kodeordet med fire personer, der kan streame film eller serier på samme tid.

Ifølge en analyse fra Magid har mere end hver tredje person mellem 22 og 38 år delt sin adgangskode til Netflix eller HBO med familie eller venner. Mens knap en femtedel af brugerne mellem 38 og 58 år har gjort det samme.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også