260.000 bilister lever livet farligt på isglatte veje
Selvom danskerne aldrig har været bedre til at skifte bilers sommerdæk ud med vinter-versionen, bør vi have samme krav som vores nabolande, mener FDM.
Titusindvis af danske bilister bevæger sig fortsat ud på isglatte veje med sommerdæk på bilen. Det viser en ny optælling fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen, skriver FDM.
Ifølge optællingen, der blev foretaget i uge 4 af knap 8.000 biler 35 steder i landet, kører 10 pct. rundt på sommerdæk, selvom vinteren for længst er sat ind. Det svarer til 260.000 personbiler.
»Hvis ikke man kører med de korrekte dæk til det korrekte underlag og temperatur, udsætter man ikke alene sig selv, men også sine medtrafikanter for fare, og man kan blive en prop i trafikken,« siger Yasser Abaiji fra FDM’s rådgivning.
FDM anbefaler at skifte til vinterdæk om vinteren og mener, at det bør være et lovkrav, hvis man vil benytte bilen i vintermånederne - ligesom det er i Tyskland.
Rådet for Større Dæksikkerhed mener også, at det vil være logisk at hente inspiration fra lovgivningen i vores nabolande.
»Biler på sommerdæk burde slet ikke være ude i trafikken under de forhold,« siger Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed, der mener, at det bør være et lovkrav at skulle skifte til vinterdæk, hvis man vil færdes i trafikken under vinterføre.
Både FDM og Rådet for Større Dæksikkerhed ser ingen grund til at investere i et sæt vinterdæk, hvis man har planer om at lade bilen stå.
I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke noget lovkrav om vinterdæk. Det er ellers dokumenteret, at vinterdæk giver det bedste vejgreb på våde og sneglatte veje – også når vinteren er mild.
FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 pct. kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 pct. kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.