Privatøkonomi

260.000 bilister lever livet farligt på isglatte veje

Selvom danskerne aldrig har været bedre til at skifte bilers sommerdæk ud med vinter-versionen, bør vi have samme krav som vores nabolande, mener FDM.

Artiklens øverste billede
Over en kvart million danskere kører usikkert på vejene, når de begiver sig ud i trafikken med sommerdæk i vintermånederne. Foto: Miriam Dalsgaard/POLFOTO

Titusindvis af danske bilister bevæger sig fortsat ud på isglatte veje med sommerdæk på bilen. Det viser en ny optælling fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen, skriver FDM.

Ifølge optællingen, der blev foretaget i uge 4 af knap 8.000 biler 35 steder i landet, kører 10 pct. rundt på sommerdæk, selvom vinteren for længst er sat ind. Det svarer til 260.000 personbiler.

»Hvis ikke man kører med de korrekte dæk til det korrekte underlag og temperatur, udsætter man ikke alene sig selv, men også sine medtrafikanter for fare, og man kan blive en prop i trafikken,« siger Yasser Abaiji fra FDM’s rådgivning.

FDM anbefaler at skifte til vinterdæk om vinteren og mener, at det bør være et lovkrav, hvis man vil benytte bilen i vintermånederne - ligesom det er i Tyskland.

Rådet for Større Dæksikkerhed mener også, at det vil være logisk at hente inspiration fra lovgivningen i vores nabolande.

»Biler på sommerdæk burde slet ikke være ude i trafikken under de forhold,« siger Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed, der mener, at det bør være et lovkrav at skulle skifte til vinterdæk, hvis man vil færdes i trafikken under vinterføre.

Både FDM og Rådet for Større Dæksikkerhed ser ingen grund til at investere i et sæt vinterdæk, hvis man har planer om at lade bilen stå.

I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke noget lovkrav om vinterdæk. Det er ellers dokumenteret, at vinterdæk giver det bedste vejgreb på våde og sneglatte veje – også når vinteren er mild.

FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 pct. kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 pct. kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.