Privatøkonomi

Betalingskort til børn: Bank sender salgsbreve til børn på deres fødselsdag

En 12-års fødselsdag avlede en tillykke-hilsen fra Jyske Bank med posten. Banken inviterer til møde og frister med et betalingskort. Problematisk med den slags markedsføring til børn, mener Forbrugerrådet. Nu griber Forbrugerombudsmanden ind.

Artiklens øverste billede

Tillykke med din 12-års fødselsdag. Var det noget med et betalingskort eller et møde i banken?

I et brev, som Finans er i besiddelse af, ønsker Jyske Bank en 12-årig dreng tillykke med fødselsdagen, mens den inviterer til kaffemøde i banken og byder på et betalingskort. Men det brev vakte ikke begejstring hos forældrene og heller ikke hos Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet finder den kommunikationsform til børn problematisk og efterspørger retningslinjer på området.

»Vi byder det ikke velkomment, at banker sender markedsføringsbreve ud til 12-årige børn. Det er ikke passende, og det understreger, at der er et behov for retningslinjer på området. Dem har vi længe efterspurgt fra Forbrugerombudsmanden,« siger Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk.

Sådan lyder det fra Jyske Bank, når de mindste kunder fylder år. Foto: Privat

Betalingskort til børn blev for få år siden introduceret i langt de fleste banker. Børn helt ned til 7 år kan i dag få eget betalingskort - med forældrenes tilladelse. Det ser Forbrugerrådet ingen fare i, men det er en gråzone, hvis bankerne aktivt kommunikerer til børnene via breve, lyder det.

»En række banker arbejder med betalingskort, som vi tror, de fleste børneforældre oplever som gode, fordi man kan overvåge kortene, og der er en meget høj grad af forældrekontrol. Men det er ikke ok, at bankerne kommunikerer direkte til børnene selv,« siger Vagn Jelsøe.

Jyske Bank ser ikke brevet som hverken markedsføring eller salgsfremmende, men derimod som en hjælp til forældre og børn mod et mere kontantløst samfund. Det forklarer Hanne Birgitte Møller, der er forretningsdirektør hos Jyske Bank.

»Det er ikke ment som et salgsbrev. Det er en oplysning om en mulighed. Det er ingen hemmelighed, at vi skubber på i en mere kontantløs retning, men brevet er ikke et salg af et betalingskort,« siger hun.

Alligevel vil Jyske Bank nu kigge på formuleringen af brevet.

»Hvis nogen tolker det som et salgsfremstød, skal det ændres,« siger Hanne Birgitte Møller.

Fra Forbrugerombudsmanden lyder det, at der er ret snævre grænser for, hvilke aftaler børn må indgå. Derfor er markedsføring til børn et vanskeligt område. Der skal ikke meget til, før en aftale er ugyldig, og nu kommer der altså nye retningslinjer på området for betalingstjenester.

»Vi er i gang med en vejledning om børn, unge og betalingstjenester,« siger Jeppe Hornemann Hunsdahl, der er ansat ved Forbrugerombudsmanden.

Han kan dog ikke love, at vejledningen kommer i år.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.