Privatøkonomi

Den populære franske crossover kommer som elbil

Den nye generation af den høje Peugeot 2008 bliver et stilrent bud i crossover-klassen for minibiler og kommer med eldrift.

Den nye løveunge fra Peugeot er stilren og vil kunne fås med et hav af nye infotainment- og sikkerhedssystemer. Foto: Peugeot Peugeot har arbejdet videre med mærkets digital i-Cockpit, der kan fås med en 3D-grafik, som viser den væsentligste information tæt på føreren. Foto: Peugeot 2008’eren får mere plads i kabinen og et større bagagerum. Foto: Peugeot

Der er dømt elegant fransk designersnit for alle pengene, når den nye Peugeot 2008 lander herhjemme i starten af næste år. Modellen, der har klare tråde til både den større 3008 og den nye 208, tegner nemlig til at blive et af de mest elegante bud i crossover-klassen for minibiler, der bl.a. tæller skarpe konkurrenter som den nye VW T-Cross, PSA’s egen Citroën C3 Aircross og den kommende nye Renault Captur.

Udspillet fra Peugeot omfatter også en elektrisk version kaldet e-2008. Den har ligesom den elektriske e-208 et batteri på 50 kWh og en elmotor på 100 kW svarende til 136 hk. Det giver en rækkevidde på op til 310 km efter WLTP-skalaen, hvilket er en snes km kortere end e-208.

3D-cockpit

Den praktiske bil er med sine 4,30 meter og en akselafstand på 2,60 meter en del større end den gamle model med rødder tilbage til 2013. Den vokser også i bagagerummet og klarer pæne 434 liter agterude, hvor bunden kan indstilles i to positioner, så gulvet kan blive helt plant, når bagsædet er lagt ned.

Folkene bag har også videreudviklet på Peugeots i-Cockpit. Det består af et kompakt sportsrat, ”tangent”-knapper samt en berøringsskærm på 5, 7 eller 10 tommer. De, som vil mere, kan opgradere med et nyt 3D-instrumentpanel, hvor den vigtigste information vises i hologramform i førerens synsfelt. Jo vigtigere informationen er, desto tættere er den på førerens synsfelt.

Hightech-udstyr

Den nye lille, høje bil kan fås med en lang stribe af de nyeste sikkerheds- og infotainmentsystemer. Det gælder bl.a. den nyeste generation af nødbremse, som kan se fodgængere og cyklister i mørke og ved op til 140 km/t. Men her er også vejbaneassistent, hvor man kan angive bilens placering i vejbanen, udvidet skiltegenkendelse, som også omfatter stop- og forbudsskilte, og køassistent sammen med automatisk gearkasse.

Mulighederne omfatter også adaptivt baglys, som selv indpasser baglyset efter forhold som f.eks. tåge og trådløs opladning af telefonen. Motorprogrammet udrulles med tre trecylindrede 1,2 liters Puretech-motorer på 100 hk, 130 hk og 155 hk samt to firecylindrede 1,5 liters dieselmotorer på 100 hk og 130 hk. Her parres de største benzin- og dieselversioner altid med en ottetrins automatgearkasse.

Der foreligger ikke oplysninger om danske priser eller udstyr.

BRANCHENYT
Læs også