Privatøkonomi
0

De mindste Mercedes-modeller er på vej som plug-in-hybrider

De nye A- og B-modeller er på vej som plug-in hybrider og med ekstraordinær lang rækkevidde.

Udvendigt er det svært at se forskel på de nye plug-in- hybrider, men A- og B-Klassen med tilnavnet 250e har både elmotor og benzinmotor. Her er det A-modellen. Foto: Mercedes-Benz Ved de offentlige ladestandere og derhjemme via en wallboks kan der lades med op til 7,4 kW, men bilerne kan også bruges ved hurtigladere, hvor effekten er op til 22 kW. Foto: Mercedes-Benz Rækkevidden på ren el er op til 69 km. Det er mere end konkurrenterne og skyldes et batteri med meget stor kapacitet (15,6 kWh). Foto: Mercedes-Benz

Alle taler om elbiler, men flere og flere bilfabrikanter lancerer nu også nye plug-in-modeller. Og bilerne, der kører med både forbrændingsmotor og elmotor, bliver stadig mere effektive.

Tag nu de nye plug-in-versioner af Mercedes A- og B-Klassen, der er blevet præsenteret. Her er batterikapaciteten hævet til hele 15,6 kWh, hvilket er markant mere end i tilsvarende hybrider fra BMW og Volkswagen, og som giver en elektrisk rækkevidde i A-Klassen på 69 km ifølge den nye WLTP-norm, mens den lidt større B-Klasse må nøjes med 67 km. Det er tal, der skal ses i forhold til hhv. 40 og 50 km fra de to andre mærker.

De nye opladelige hybrider kommer til Danmark i slutningen af året. Den danske importør har endnu ingen priser klar, men et forsigtigt gæt kunne være en startpris på A-Klasse på omkring 425.000-450.000 kr.

Under alle omstændigheder har Mercedes store forventninger til nyheden.

Et forsigtigt bud på timing er, at bilerne er klar til bestilling fra medio oktober med levering sidst på året.

»Vi forventer en stor efterspørgsel på bilerne, og vi kan generelt mærke en stærk interesse i både den rene elbil, EQC samt vores familie af plug-in hybrider. Der er ingen tvivl om, at kunderne er meget vidende om de tilgængelige teknologier og klar til at tage dem til sig,« siger pressechef David Engstrøm.

Kraftige motorer

Benzinmotoren, der typisk går i gang, når der ikke er mere strøm på batteriet, er den kendte 1,3 med 160 hk, og sammen med 75 kW, eller 102 hk, fra elmotoren giver det en samlet systemydelse på 218 hk og et drejningsmoment på 450 Nm. Det er kræfter, som man skal op i en 250-model for at finde, hvor den 2,0 benzinmotor har 224 hk.

Der er således tale om et par hurtige biler: A-Klassen spurter til 100 km/t. på 6,6 sek. og topper først ved 235 km/t.

Gearkassen er altid med otte trin og automatisk af typen med dobbeltkobling.

Er man ligeglad med strømforbruget, kan bilen køre helt op til 140 km/t. uden brug af benzinmotoren. Der er træk på forhjulene, og batteriet kan lades op ved op til 7,4 kW ved de almindelige offentlige ladestandere, men der er også mulighed for hurtigladning med op til 22 kW, så en ladning fra 10-90 pct. vil tage en halv time. Man kan også nøjes med at sætte den til stikkontakten derhjemme, hvor det vil tage ca. fem timer.

Batteriet ligger placeret under bagsædet, og her skulle det angiveligt kun tage en lille smule af bagagerumspladsen i modsætning til flere andre plug-in hybrider, hvor bagagerummet bliver kraftigt indskrænket.

Flere indstillingsmuligheder

Der tilbydes elektrisk-, komfort-, øko- og sport-programmer, og i elektrisk tilstand kan føreren vælge mellem fem forskellige niveauer af regenerativ bremsestyrke ved hjælp af paddles bag rattet. Det er samme system som i den nye rene elbil fra Mercedes, kaldet EQC.

Visuelt er forskellene til den normale A-Klasse begrænsede. Bortset fra det lille e bag, et EQ-logo bag forhjulets buer, den ekstra ”brændstofpåfyldningsklap” til strøm og et anderledes placeret halerør er der ingen designforskelle.

BRANCHENYT
Læs også