Privatøkonomi

Nu kan man lære at håndtere sin klassiske bil

Der er kæmpestor forskel på, hvordan en klassisk bil med bare 30 år på bagen og en moderne bil kører. Vi fortæller, hvordan du håndterer de ældre biler.

Bjarne Jørgensen kører Opel Olympia Rekord P1 1700, årgang 1959 .
Han er af den nye generation, som fik kørekort til moderne biler. Så ejeren har aldrig lært at køre i gamle biler. 
»Jeg har lært af bilens reaktion på slalombanen, hvor jeg ikke kunne nå at rette den op mellem keglerne. Men jeg er positivt overrasket over dens reaktion på glatbanen.«
Foto: Jens Overgaard Hvis du skal undvige på tør eller regnvåd – og dermed glat – vej, skal der arbejdes mere med ældre biler. Foto: Jens Overgaard Jo ældre en bil er, desto større krav stiller det til føreren. Men youngtimere fra 80’erne som BMW 3-serie kan også være udfordrende at køre. Foto: Jens Overgaard Frank Jensen deltog med sin Fiat X-1/ 9, årgang 1977 og har lært sin sporty bil meget bedre at kende. 
»Den er sporty, men jeg vil gerne kende dens grænse, og den har jeg fundet i dag. Udfordringen i at have sådan en bil er, at man risikerer at køre lidt friskt. Så resultatet er her, at man tænker sig lidt om og holder igen.« Foto: Jens Overgaard Den store forskel på nye og ældre biler er skridgrænsen, hvor de ældre går all in, lyder det fra køreinstruktør Bjarne Kragelund. Foto: Jens Overgaard

Du finder masser af lyksaligheder og karisma i en klassisk bil, og så længe du bare kører ud ad landevejen, er der ikke de store udfordringer. Men hvis du skal lave en katastrofeopbremsning på en regnvåd vej, kan evnerne komme på en prøve. Især i biler, der kom på gaden mange år før, ABS-bremser, ESC-antiskrid og måske servostyring var helt almindeligt.

Det betyder, at du kan blive udfordret selv med en youngtimer fra 80’erne, og det bliver kun værre, jo ældre bilen er. Men der er råd, opdagede vi, da vi deltog i et nyt køreteknisk kursus for klassiske biler på FDM Jyllandsringen, arrangeret af bilistorganisationen...

Læs også