Bankerne tager milliardprovision, men vil ikke redegøre for udgifterne
Danske investeringskunder betaler samlet omkring 1,8 mia. kr. om året for at blive rådgivet om, hvilke investeringsforeninger de skal poste penge i. Men landets største banker har svært ved at redegøre for, hvorfor og til hvad kunderne egentlig betaler formidlingsprovisionen.
Det viser en ny rundspørge foretaget af dagbladet Børsen blandt landets seks største banker.
Bankernes manglende velvilje til at besvare spørgsmålet om formidlingsprovisionen mødes af kritik.
- Det er ret beset en ynkelig kamp, at de ikke er i stand til at lave en forretningsmodel, hvor de kan stå ved, hvad det er, de gør over for kunderne, siger Carsten Tanggaard, der er økonomiprofessor ved Aarhus Universitet, til Børsen.
Vurderingen bakkes op af Nikolaj Holdt Mikkelsen, der er investeringsekspert og selvstændig rådgiver. Han siger til avisen, at formidlingsprovisionen tilsyneladende ikke er noget, som bankerne ønsker gennemsigtighed om. Det får investeringseksperten til at tro, at bankerne "har svært ved at sandsynliggøre for kunderne, hvad de egentlig får for pengene".
Finans Danmark, der er bankernes brancheorganisation, opfordrer ifølge Børsen bankkunderne til selv at tale med deres banker om, hvad de får for deres penge, hvor der også kan fås en opgørelse over de omkostninger, der betales for.
/ritzau/FINANS