Privatøkonomi

Kia-ejer fik ny motor efter hård kamp

En sag, hvor Kia-ejer får tilkendt ny motor ved ankenævn, gør det lettere for bilejere at vælge et mærkeuafhængigt værksted. Kia afventer nu afgørelse ved domstolene.

En bilejer fik problemer, da motoren i hans Kia Ceed revnede. Garantien på en bil gælder, så længe den er serviceret efter producentens forskrifter. Der er dog uenighed om, hvor meget dokumentation bilejeren skal komme med. Foto: Peter Leth-Larsen Abid Khan, der er er advokat hos FDM, råder til, at man som bilejer sikrer sig så meget dokumentation så muligt. Foto: FDM Motoren stod af, da der var revner i blokken, hvilket krævede en ny motor. Foto: PR Som udgangspunkt er der frit valg af værksted, så længe fabrikkens forskrifter er overholdt. Foto: stock.adobe

Hvor stor dokumentation kræves der, hvis man får lavet sin bil på et mærkeuafhængigt værksted og pludselig står med en garantisag over for importøren? Den problemstilling kom for nylig i fokus i en sag, hvor en ejer af en Kia Ceed 1,6 fra 2013 stod med en motor, der var revnet i blokken, og som dermed skulle skiftes til en anden for 35.000 kr.

Kia-ejeren havde meldt sit krav over for sin lokale Kia-forhandler, der i overensstemmelse med Kias garantibestemmelser stillede krav om både underskrevne serviceskemaer og fakturaer for udført service. Disse krav kunne ejeren ikke efterkomme fuldt ud og blev afvist...

BRANCHENYT
Læs også