Privatøkonomi

Nyt udvalg: Sådan finder du den rigtige benzin

100.000 danske bilister har fra nytår skullet bruge flere kræfter eller penge på at tanke op, fordi deres bil ikke er godkendt den til nye, mere miljøvenlige E10-benzin, men der er genveje. Vi viser hvilke.

Du kan roligt tanke oktan 98 eller oktan 100 med E5 på en bil, der ellers plejer at få oktan 95. Det er typisk omkring 1 kr. dyrere per liter. Men bilen får også en bedre brændstoføkonomi. Foto: Shell Fra årsskiftet får oktan 95-benzin hævet indholdet af bioethanol fra 5 til 10 pct. Det kan skade motoren i visse modeller fra før 2011. Men benzinselskaberne har alternativer som V-Power 100 oktan hos Shell. Foto: Shell Hvis du tanker E10-benzin på en bil, der kun kan klare E5, kan det ødelægge slanger og pakninger. Især veterankøretøjer, som typisk står stille længe, er udsatte. Foto: Johny B. Rasmussen

Det er blevet en smule grønnere at tanke bilen op. Fra 1. januar har såkaldt E10-benzin erstattet E5 som den nye standard i oktan 95-hanerne. Tallet fortæller, hvor mange pct. bioethanol der er i benzinen, og jo større andel der er, desto mindre CO2 slippes ud fra udstødningen.

Imidlertid har medaljen en bagside. En stor del af biler, der er produceret før 1. januar 2011, er nemlig kun godkendt til at køre på E5. Det er ifølge brancheorganisationen Drivkraft Danmark omkring 100.000 biler. Hvilke modeller der er tale om, afhænger af det konkrete mærke. Hos Ford er det alle modeller fra 1992, der er godkendt til E10, undtagen en enkelt Mondeo 1,8 variant. Hos Citroën er det alle modeller fra 2000 og frem, mens det hos VW er alle modeller, som er E10-godkendte – dog undtagen en lang stribe Lupo-, Polo-, Golf-, Bora- og Touran-modeller...

BRANCHENYT
Læs også