Privatøkonomi

Nyt samarbejde åbner for afgiftsrabat til elbilejere

Mens f.eks. Clever og E.ON får afgiftsrefusion på strøm, der sælges videre til elbilejere, har private med en hjemmeladeboks ikke automatisk samme mulighed for afgiftsrabat.

I 2019 rundede salget af elbiler rekordhøje 5.524, og fremgangen er fortsat i 2020. I årets første to måneder er der samlet solgt 1.025 elbiler, viser nye tal. Foto: Casper Dalhoff.

Elbilejere får nu endnu en mulighed for at tanke strøm på elbilen hjemme i garagen og samtidig få den statslige elafgift retur.

Afgiftsrefusion
  • En stor del af prisen på en kilowatt-time (kWh) udgøres af elafgifter.
  • De statsligt bestemte afgifter udgør i 2020 i alt 1,11 kr. (inkl. moms) ud af en samlet kWh-pris på omkring 2,25 kr.
  • Virksomheder kan få afgiftsrefusion. Det gælder også ladeoperatører som f.eks. Clever og E.ON.
  • Til gengæld får private elbilejere, der lader elbilen op hjemme, ikke umiddelbart afgiftsrabat på den forbrugte strøm.
  • Men via en lejeaftale og opsætning af en hjemmeladeboks tilbyder det østjyske energiselskab Aura Energi i samarbejde med ladeoperatøren Spirii nu, at private kan få afgiftsrefusion på den strøm, der bruges hjemme i garagen på at lade elbilen op.
  • Løsningen kræver dog en månedlig lejeaftale med Spirii på 79 kr. I forvejen tilbyder FDM en lignende løsning. Her er den månedlige leje 99 kr., mens selskabet Sperto tilbyder en lejeløsning for 100 kr. pr. måned.
  • Clever og E.ON dominerer lademarkedet. Ingen af de to selskaber tilbyder dog en tilsvarende løsning som Spirii, Sperto og FDM.

I dag får firmaer som Clever og E.ON refunderet elafgiften – aktuelt 1,11 kr. pr kilowatt-time (kWh) - på den strøm, som de sælger videre til elbilejere typisk via abonnementsordninger med en fast månedlig pris.

Private elbilejere, der anskaffer en ladeboks, har derimod ikke samme mulighed for at få afgiftsrabat. Derfor er det forholdsmæssigt dyrt for private med egen ladeboks at lade elbilen op hjemme i garagen.

Løsningen er meget mere fleksibel, end de abonnementsløsninger der er på markedet, og så betaler du en meget lavere strømpris.

Mette Marie Ostenfeld, direkør i Aura Energi

Men nu åbner østjyske Aura Energi i samarbejde med ladeoperatøren Spirii for, at privatkunder kan opsætte en ladeboks hjemme og få direkte adgang til rabat på elafgiften.

»Løsningen er meget mere fleksibel, end de abonnementsløsninger der er på markedet, og så betaler du en meget lavere strømpris,« siger Mette Marie Ostenfeld, direktør for energi og teknik i Aura Energi, om selskabets nye løsning.

For at få refunderet elafgiften skal man kombinere opsætningen af en ladeboks med en serviceaftale hos Spirii. Den koster 79 kr. om måneden svarende til en årlig udgift på 948 kr.

»Men for de fleste kan det godt betale sig, da det er meget billigere at lade bilen op hjemme til almindelig elpris med refusion af elafgiften end at betale en fast månedlig pris for en abonnementsløsning med frit elforbrug,« siger energidirektøren.

Meldingen tager afsæt i et nyt studie fra Aarhus Universitet, der viser, at næsten 85 pct. af elbilerne herhjemme er ejet af folk, der bor i hus uden for de store byer. For denne målgruppe vil det være både nemt og bekvemt at lade bilen op derhjemme, lyder det.

I forvejen tilbyder bl.a. ladeoperatørerne Sperto og FDM løsninger, hvor elbilejere via en serviceaftale og en hjemmeladeboks kan få noget nær halveret elprisen. Alligevel ser Aura Energi store forretningsmuligheder i det nye tiltag.

»Vi tror på, at det her (tilbud om private ladeløsninger, red.) vil blive et kæmpe marked,« siger Mette Marie Ostenfeld.

Nye tal fra De Danske Bilimportører viser, at der i de to første måneder af 2020 er blevet indregistreret i alt 1.025 elbiler – en stigning på 115 pct. sammenlignet med 2019.

Samtidig er salget af plug-in hybridbiler i årets første to måneder på 1.370 styk svarende til en stigning år til år på 65 pct.

Læs også