Ny undersøgelse: Forbrugerne har ikke tillid til black friday-priser

Et stigende antal danskere stoler ganske enkelt ikke på butikkernes black friday-tilbud, men det afholder dem alligevel ikke fra at gå på tilbudsjagt.

Et stigende antal danskere stoler ikke på Black Friday tilbud. Arkivfoto: Thomas Borberg

Butikkernes helt store handelsdag, black friday, er lige rundt om hjørnet, men de har øjensynligt et stigende problem med troværdigheden. Hele 60 pct. af forbrugerne stoler nemlig ikke på butikkernes tilbudspriser, viser en ny undersøgelse som analyseinstituttet Yougov har lavet for Pricerunner.

En tilsvarende undersøgelse sidste år viste, at 55 pct. af de adspurgte ikke stolede på tilbuddene netop denne dag. Der er altså tale om en tiltagende mistillid.

Det har de faktisk god grund til, lyder det fra Pricerunner selv. En ny analyse af 5.382 tilbud på black friday-udsalget i 2019 viser, at hver fjerde var et såkaldt falsk tilbud - et tilbud hvor prisen var sat tilsvarende op i perioden op til black friday.

Black friday
  • Black friday er den uformelle betegnelse for fredagen efter Thanksgiving i USA, hvilket vil sige fredagen efter den fjerde torsdag i november. Dagen betragtes som begyndelsen på årets julehandel.
  • Black friday er hverken nogen helligdag eller fridag, men i en række amerikanske delstater er dagen fridag for delstatsansatte.
  • I løbet af det seneste årti har black friday også udviklet sig til en stor handelsdag i Danmark, som flere gange har sat rekord, hvad angår dankortomsætning på en enkelt dag.

»Det er alt for mange, der ikke har tillid til butikkernes priser, og det bør give stof til eftertanke hos alle. Forbrugerne skal kunne regne med, at de priser der bliver præsenteret for dem på udsalg, er til at stole på – at der er tale om reelle tilbud,« siger Martin Andersen, direktør og prisekspert for PriceRunner.

Alligevel skræmmer tanken om falske tilbud ikke danskerne i Yougov-undersøgelsen. 42 pct. af danskerne planlægger at deltage i Black Friday-udsalget, hvilket er en stigning på 10 procentpoint fra sidste år, hvor 32 pct. af danskerne var på udsalg netop denne dag.

Ifølge Pricerunner var den gennemsnitlige rabat sidste år på 19 pct. af normalprisen. Den samlede omsætning i 2019 var på cirka 3 mia. kr.

Læs også