Danica Pension gav kun den halve sandhed til kunder, der ville flytte

Danica Pensions særlige afdeling for ”redning” af kunder, som vil flytte deres hvilende pension, fortalte ifølge Finanstilsynet ikke kunderne, hvad de kunne miste ved at lade deres penge blive i Danica.

Finanstilsynet mener, at det skaber unødig usikkerhed, når pensionsselskaber ikke bare gennemfører ordren, hvis kunder vil flytte deres hvilende pensioner. Det fortæller Ulla Brøns Petersen, der er chef for Finanstilsynets forbrugskontor. Foto: Christian Lykking De fleste danskere bruger maksimalt en time om året på deres pensionsopsparing, og kan derfor være nemme at tale fra at skifte hvilende pensioner fre at selskab til et konkurrerende. Foto: Jan Unger

Finanstilsynet fortsætter bygen af påbud til pensionsselskaber, der med ulovlige midler har forsøgt at holde på kunder, der vil flytte en pension, de ikke længere betaler ind på. Danica Pension får nu to påbud fra tilsynet for at prøve at bremse overførsler.

»Hvis kunder har besluttet sig for at flytte deres opsparing, skal det afgivende selskab ikke gå ud og markedsføre sig overfor kunderne for at få deres accept til at stoppe overførslen. Samtidig kan vi se, at Danica ikke har fortalt kunderne, at de risikerer at miste rettigheder ved at lade pengene blive stående,« siger kontorchef Ulla Brøns Petersen, chef for Finanstilsynets Forbrugerkontor. ..

Læs også