Populære hybridbiler udleder markant mere CO2 end angivet
Den perfekte blanding af brændstof og el er måske ikke så perfekt endda. En ny undersøgelse viser, at hybridbilerne udleder op til tre gange så meget CO2 end angivet af producenterne.
Populære plug-in-hybrid biler udleder markant mere CO2, end producenterne har angivet i deres standardtest. Det viser en ny undersøgelse, skriver britiske The Guardian
Særligt BMW serie 3 udleder næsten tre gange mere end annonceret, viser undersøgelser foretaget af Graz Universitet for Teknologi i Østrig.
Plug-in hybridbiler er en sammensmeltning af de traditionelle benzin-og dieselbiler med de nye elbiler. Bilerne kan nemlig både køre på strøm og brændstof.
Undersøgelsen fra Østrig viste, at BMW’s serie 3 bil udledte 112 g CO2 pr. kilometer, hvilket er tre gange så meget som deres officielle niveau på 36 gram.
Også Peugeots 308 udledte 20 pct. mere CO2 pr. kilometer, og Renaults Megane udledte 70 pct. mere, end producenterne har anført.
Også når det gælder den afstand, bilerne kan køre på ren strøm, levede to af bilerne i testen ikke op til forventningerne. 308 fra Peugeot kunne køre halvt så langt på el, som forventet, og BMW serie 3-bilen kørte tre fjerdedele så langt.
Den europæiske paraplyorganisation Transport og Miljø (T&E) ønsker et større fokus på at finansiere fuldt elektriske biler i stedet for hybridbiler.
Anna Krajinska fra T&E mener, at lovgivere fremadrettet skal være mere opmærksomme på hybridbilernes reelle udledning og køreevne.
»Plug-in hybridbiler er solgt som den perfekte kombination af batteri til alle dine lokale ture og en forbrændingsmotor til længere distancer. Men tests fra den virkelige verden viser, at det er en myte. I bykørsels-tests har kun én af plug-in hybridbilerne den elektriske rækkevide som markedsført, og alle tre biler udleder mere end anført. Lovgivere burde behandle plug-in hybridbiler baseret på deres reelle udledning,« siger Anna Krajinska til The Guardian.