Privatøkonomi

Populære hybridbiler udleder markant mere CO2 end angivet

Den perfekte blanding af brændstof og el er måske ikke så perfekt endda. En ny undersøgelse viser, at hybridbilerne udleder op til tre gange så meget CO2 end angivet af producenterne.

Artiklens øverste billede
BMW's serie 3 hybridbil udleder tre gange så meget CO2, end produceten har anført, viser ny undersøgelse. Arkivfoto: Katrine Marie Kragh.

Populære plug-in-hybrid biler udleder markant mere CO2, end producenterne har angivet i deres standardtest. Det viser en ny undersøgelse, skriver britiske The Guardian 

Særligt BMW serie 3 udleder næsten tre gange mere end annonceret, viser undersøgelser foretaget af Graz Universitet for Teknologi i Østrig. 

Plug-in hybridbiler er en sammensmeltning af de traditionelle benzin-og dieselbiler med de nye elbiler. Bilerne kan nemlig både køre på strøm og brændstof. 

Undersøgelsen fra Østrig viste, at BMW’s serie 3 bil udledte 112 g CO2 pr. kilometer, hvilket er tre gange så meget som deres officielle niveau på 36 gram. 

Også Peugeots 308 udledte 20 pct. mere CO2 pr. kilometer, og Renaults Megane udledte 70 pct. mere, end producenterne har anført. 

Også når det gælder den afstand, bilerne kan køre på ren strøm, levede to af bilerne i testen ikke op til forventningerne. 308 fra Peugeot kunne køre halvt så langt på el, som forventet, og BMW serie 3-bilen kørte tre fjerdedele så langt. 

Den europæiske paraplyorganisation Transport og Miljø (T&E) ønsker et større fokus på at finansiere fuldt elektriske biler i stedet for hybridbiler. 

Anna Krajinska fra T&E mener, at lovgivere fremadrettet skal være mere opmærksomme på hybridbilernes reelle udledning og køreevne.

»Plug-in hybridbiler er solgt som den perfekte kombination af batteri til alle dine lokale ture og en forbrændingsmotor til længere distancer. Men tests fra den virkelige verden viser, at det er en myte. I bykørsels-tests har kun én af plug-in hybridbilerne den elektriske rækkevide som markedsført, og alle tre biler udleder mere end anført. Lovgivere burde behandle plug-in hybridbiler baseret på deres reelle udledning,« siger Anna Krajinska til The Guardian.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.