Spil dig til bedre vilkår i banken
Computerspillet Bankspillet skal klæde forbrugerne bedre på, når de skal til møde i banken.
Kan et computerspil give dig et bedre bankmøde?
Penge- og Pensionspanelet, der er nedsat af Folketinget for at give uvildige råd om privatøkonomi, har udviklet computerspillet Bankspillet. Det går i al sin enkelthed ud på, at det skal klæde spillerne på til at få mere ud af deres bankmøder.
Morten Holm Steinvig, projektkoordinator i Penge- og Pensionspanelet, mener, at Bankspillet skal hjælpe danskerne op over barriererne på bankmarkedet.
»Vi har lagt vægt på at skabe en digital platform, der formidler svær information på en lidt anderledes og nemmere måde. Samtidig skal det give forbrugerne handlingsorienterede værktøjer, de kan tage med sig i banken,« siger Morten Holm Steinvig.
Bankspillet er et slags kortspil, hvor man bliver hjulpet igennem alle aspekter før, under og efter et bankmøde.
Spilleren bliver præsenteret for en række kort, hvor der er forskellige spørgsmål på. Nogle er faktuelle spørgsmål om begreber inden for privatøkonomi, mens andre kort er råd til forhandlingssituationen.
Morten Holm Steinvig tror på, at Bankspillet kan være med til at spare forbrugerne penge, og han mener også, at det gavner banken.
»Der kan i sidste ende være både penge at spare for forbrugeren, og selve mødet kan også blive en bedre oplevelse for alle, hvis forbrugeren er klædt ordenligt på,« siger Morten Holm Steinvig.
Finansrådet, Finansforbundet og Forbrugerrådet Tænk har også været med til at udvikle Bankspillet, og hos Finansrådet, som er bankernes interesseorganisation, er man glade for udsigten til klogere kunder.
Jeanne Blyt, kontorchef hos Finansrådet, mener kun, at det er godt, at forbrugerne bliver klogere på økonomi, også selvom det kan betyde, at de går fra banken med en bedre og billigere løsning.
»Det kan godt være, at kunden får forhandlet nogle bedre vilkår, men så kan det være, at kunden kommer igen, og det har vi en stor interesse i. En kunde, der har styr på sin økonomi, er alt andet lige en bedre kunde for bankerne,« siger Jeanne Blyt.