Privatøkonomi

Det bliver dyrere at eje bil fra nytår

Bilisterne kan fra årsskiftet se frem til en pæn stigning i ejerafgiften.

Artiklens øverste billede
Ejerafgiften tager et nøk opad i 2015.

Nu stiger ejerafgiften igen.

Frem til 2020 stiger ejerafgiften nemlig 1,8 pct. årligt med såkaldte "diskretionære forhøjelser". Ændringerne samles i puljer, som skal betales i 2015 og 2018.

Næste år skal du således betale stigningen fra 2014 helt frem til 2017. Det giver en gennemsnitlig ekstraregning på 7,2 pct., lyder det fra FDM.

En benzinbil, der kører 15 km/l, stiger ifølge de nye satser fra 2.760 kr. i 2014 til 2.960 kr. i ejerafgift i 2015.

For dieselbiler ser regnestykket lidt anderledes ud. Her skal tillægges udligningsafgift, som ligeledes stiger med 1,8 pct. i 2015.

En dieselbil, der kører 18 km/l, stiger ifølge de nye satser fra 2.220 kr. i forbrugsafgift plus 2.860 kr. i udligningsafgift i 2014 til 2.380 kr. i forbrugsafgift plus 2.900 kr. i udligningsafgift i 2015. Altså en samlet stigning på 200 kr.

De årlige justeringer svarer til at tage højde for inflationen, siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen. Men eftersom inflationen for tiden er rekordlav, for 2014 ser den ud til at blive ca. 0,5 pct., svarer de diskretionære forhøjelser til reelle afgiftsforøgelser.

»Da man fastlagde stigningerne i 2012, havde man en god ide om, at inflationen ville være lav de kommende år. Det var nok derfor, man lagde sig fast på 1,8 pct., og valgte ikke at følge forbrugerprisindekset,« siger Allan Skytte Christensen og fortsætter:

»Taberne er de bilister, som har planer om at beholde deres nuværende bil i mange år fremover. De vil, uden de nødvendigvis bemærker det, typisk betale et par hundrede kroner eller mere i ejerafgift,« siger han.

»Det må man leve med,« lyder det fra forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen.

»I stedet skal man glæde sig over, at inflationen er så lav, at vi faktisk har en realløn, der vokser også i år,« siger hun og tilføjer, at de lave oliepriser trækker i den modsatte retning.

Udligningsafgiften blev indført for at »udligne forskellen på den afgift, der er på benzindrevne og dieseldrevne køretøjer,« hedder det på Skats hjemmeside. Afgiften steg i gennemsnit 52 pct. i 2013 og stiger 1,8 pct. i både 2014 og 2015.

Fra 2016 skal udligningsafgiften følge forbrugerprisindekset.

Du kan se tallene for ejerafgifter og udligningsafgifter i 2015 her.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.