Tvangsreparation kan koste VW-bilejere på farten og tegnebogen
Dieselbiler fra Volkswagen præsterer dårligere, når snydesoftware er slået fra, viser ny undersøgelse. Ejere bliver ikke nødvendigvis kompenseret.
91.927 danske VW-bilejere kører rundt med snydesoftware i motoren og skal med al sandsynlighed have den fjernet til næste år.
Men indgrebet kan forringe både bilens ydeevne og brændstoføkonomi, viser en undersøgelse fra verdens største forbrugerorganisation, Consumer Report.
I Tyskland er det et krav fra myndighederne, at snydebiler bliver indkaldt og ordnet på et værksted, og selvom myndighederne herhjemme endnu ikke har taget stilling til samme, har Trafikstyrelsen nedsat en task force, der skal tilrettelægge en tilbagekaldelseskampagne.
Det oplyser styrelsen til Finans.
Kampagnen bliver gennemført af VW Danmark, der kontakter de berørte bilejere via det centrale motorregister, og i samarbejde med de relevante myndigheder. Formålet er at sikre »den mest fleksible og mindst indgribende løsning for bilejerne« og sørge for, at bilerne lever op til EU's luftforureningsregler og miljøhensyn, siger Trafikstyrelsen.
De nærmere detaljer er endnu ikke fastlagt.
Ifølge Consumer Report tyder det på, at bilerne præsterer dårligere, når softwaren er slået fra. Organisationen har testet en 2011 VW Jetta med 2.0-liters dieselmotor og samme model fra 2015.
Begge var tørstigere og en anelse langsommere, når snydesoftwaren blev deaktiveret.
»Hvis bilerne generelt kører kortere på literen, mener vi, at bilejere har krav på kompensation, fordi der er tale om en direkte meromkostning. Men der er en bagatelgrænse – 0,1 kilometer kortere på literen er ikke nok.«
Hvis VW’s biler forringes af et indgreb, kan ejerne som udgangspunkt kræve kompensation, mener Forenede Danske Motorejere, men der skal en del til. Juridisk chef Per Alkestrup siger:
»Hvis bilerne generelt kører kortere på literen, mener vi, at bilejere har krav på kompensation, fordi der er tale om en direkte meromkostning. Men der er en bagatelgrænse – 0,1 kilometer kortere på literen er ikke nok. Og brændstoføkonomi er i forvejen svær at vurdere, fordi der er forskelle i kørestil,« siger han.
FDM foreslår uvildige før- og efter-målinger af bilernes ydeevne for at kunne konstatere, om bilerne reelt forringes af indgrebet – og i hvilken grad. Samtidig afventer FDM svar på, hvad der konkret skal gøres ved bilerne, og hvad myndighederne vil gøre, hvis berørte bilister ikke sender deres bil på værksted.
Ifølge VW Danmark er den officielle melding fra hovedkontoret i Wolfsburg, at alle biler – også efter at snydesoftwaren er fjernet – vil opfylde de krav, som ejerne er stillet i udsigt.
»Det vil sige, at alle berørte biler opfylder de gældende europæiske grænseværdier for udledning af NOx, og at forbrugerne kan forvente, at der ikke er væsentlige ændringer i de opgivne forbrugsmål, hverken hvad angår CO2-udledning eller brændstoføkonomi,« siger pressechef Søs Righolt og tilføjer, at Volkswagen senest i slutningen af november vil præsentere en konkret plan for, hvad der skal gøres ved de enkelte biler.
Nogle af bilerne har muligvis brug for ny katalysator og indsprøjtningsdyser, mens andre kan nøjes med en softwareopdatering, sagde VW-topchef Matthias Müller tidligere på måneden.