Privatøkonomi

Leasing af biler hører især til i storbyen

At have rådighed over en bil skal først og fremmest være bekvemt, lyder det fra Bilbranchen.

Artiklens øverste billede
Trængselsproblemer er i hovedstadsområdet et argument for ikke at have bil. Her kan leasing være en løsning, hvis der i en periode alligevel opstår et behov for at have en bil.

Interessen for at lease den nye bil er størst i hovedstadsområdet, hvor langt flere end i resten af landet ellers i vid udstrækning har mulighed for at benytte sig af offentlige transportmidler.

Det fremgår af en undersøgelse, som analysevirksomheden Voxmeter har gennemført for Bilbranchen under Dansk Industri. 1.079 danskere over 18 år har medvirket i undersøgelsen.

Omvendt er interessen for leasing mindst i Region Sjælland.

»Især for de unge handler det om, at det at have rådighed over en bil skal være bekvemt. Derfor ser vi også, at både bybiler og delebiler vinder frem. Men disse løsninger passer ikke til alle. Måske er der ikke lige en bil til rådighed, når der er brug for den, og måske passer størrelsen af bilen ikke til familien. Her giver leasing nogle andre muligheder« forklarer Thomas Møller Sørensen, der er direktør i Bilbranchen.

»Leasingbilerne er en mulighed, hvis familien i en bestemt periode har et særligt kørselsbehov. Og hvis familien bliver større, kan leasingbilen følge med i størrelse,« siger Thomas Møller Sørensen.

Samtidig peger han på, at parkeringsmuligheder og trængselsproblemer i hovedstadsområdet kan være udfordringer, der gør, at mange afholder sig fra at købe en bil.

Således har kun 57 pct. af borgerne i hovedstadsregionen en bil, og hver tredje ønsker slet ikke at have en bil.

»Her kan leasing også være løsningen, hvis der alligevel opstår et behov for at have bil i en bestemt periode,« siger Thomas Møller Sørensen.

På landsplan har 74 pct. en bil og kun hver femte ønsker ikke at have en bil.

Thomas Møller Sørensen venter i øvrigt, at leasingbilerne vil vinde yderligere frem i de kommende år.

»Nu er det op mod hver femte at de nye private biler, der leases. Men i lande som Tyskland og Storbritannien er det omkring halvdelen, så markedet er der, og det er nok de unge forbrugere, der skal løbe det i gang,« tilføjer Thomas Møller Sørensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.