Privatøkonomi

De større biler har knækket kurven

Nu sælges der igen flest af de større biler. Leasingtilbud er en del af forklaringen.

Artiklens øverste billede
SUV'en er en populær biltype i Danmark, hvor den nu tegner sig for 11,4 pct. af nybilsalget. Især Nissan Qashqai har været populær. Foto: Nissan

For første gang i fem år sælges der nu igen flere større personbiler end mindre biler i Danmark. Attraktive leasingtilbud og en generelt større forbrugertillid er en del af forklaringen, og udviklingen fik et ekstra skub fremad af afgiftsomlægningen tilbage i november 2015.

Mikro- og minibilerne har de seneste år tegnet sig for hovedparten af de nye personbiler, der er blevet solgt i Danmark, og på et tidspunkt var tre ud af fire nye biler solgt til en privat bilkøber en mikro- eller minibil.

Men nu er tendensen vendt, og efter de første syv måneder af 2016 udgør mikro- og minibilerne 48 pct. af bilsalget, mens de større biler nu udgør 52 pct. af salget. De større biler er i den sammenhæng alle andre som eksempelvis mellemklasse, stor klasse, luksusklasse og SUV'er.

»Mikro- og minibilerne toppede salget tilbage i 2013. Siden da har kombinationen af stærke leasingtilbud og en relativ høj forbrugertillid skubbet salget mere over på mellemstore og store biler,« forklarer Thomas Møller Sørensen, der er direktør for Bilbranchen under Dansk Industri.

»Ændringen af registreringsafgiften i slutningen af 2015 har så været med til at forstærke tendensen med større og bedre biler på vejene,« tilføjer han.

Afgiftsændringen, der blev gennemført tilbage i november, nedsatte registreringsafgiften for de større biler fra 180 til 150 pct. Desuden har den lave rente gjort finansieringen billigere.

Bilbranchens egne beregninger på baggrund af tal fra Bilstatistik.dk viser, at mikro- og minibilerne tilbage i andet halvår af 2011 under et overtog den dominerende rolle på nybilsmarkedet, og den placering holdt i fem år.

Tal fra De Danske Bilimportører viser, at især SUV-klassen vinder frem i Danmark. Således har biltypen i de første syv måneder af 2016 haft en markedsandel på 11,4 pct. mod 7,1 for den tilsvarende periode i fjor.

Efter syv måneder ligger bilsalget i år 9,6 pct. over salget for samme periode i fjor.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.