De større biler har knækket kurven
Nu sælges der igen flest af de større biler. Leasingtilbud er en del af forklaringen.
For første gang i fem år sælges der nu igen flere større personbiler end mindre biler i Danmark. Attraktive leasingtilbud og en generelt større forbrugertillid er en del af forklaringen, og udviklingen fik et ekstra skub fremad af afgiftsomlægningen tilbage i november 2015.
Mikro- og minibilerne har de seneste år tegnet sig for hovedparten af de nye personbiler, der er blevet solgt i Danmark, og på et tidspunkt var tre ud af fire nye biler solgt til en privat bilkøber en mikro- eller minibil.
Men nu er tendensen vendt, og efter de første syv måneder af 2016 udgør mikro- og minibilerne 48 pct. af bilsalget, mens de større biler nu udgør 52 pct. af salget. De større biler er i den sammenhæng alle andre som eksempelvis mellemklasse, stor klasse, luksusklasse og SUV'er.
»Mikro- og minibilerne toppede salget tilbage i 2013. Siden da har kombinationen af stærke leasingtilbud og en relativ høj forbrugertillid skubbet salget mere over på mellemstore og store biler,« forklarer Thomas Møller Sørensen, der er direktør for Bilbranchen under Dansk Industri.
»Ændringen af registreringsafgiften i slutningen af 2015 har så været med til at forstærke tendensen med større og bedre biler på vejene,« tilføjer han.
Afgiftsændringen, der blev gennemført tilbage i november, nedsatte registreringsafgiften for de større biler fra 180 til 150 pct. Desuden har den lave rente gjort finansieringen billigere.
Bilbranchens egne beregninger på baggrund af tal fra Bilstatistik.dk viser, at mikro- og minibilerne tilbage i andet halvår af 2011 under et overtog den dominerende rolle på nybilsmarkedet, og den placering holdt i fem år.
Tal fra De Danske Bilimportører viser, at især SUV-klassen vinder frem i Danmark. Således har biltypen i de første syv måneder af 2016 haft en markedsandel på 11,4 pct. mod 7,1 for den tilsvarende periode i fjor.
Efter syv måneder ligger bilsalget i år 9,6 pct. over salget for samme periode i fjor.