Privatøkonomi

Konkurs i stort rejseselskab efterlader danske kunder i vildrede

Efter rejseselskabet Lowcostholidays konkurs i juli har klageinstansen Forbruger Europa haft ekstraordinært travlt med at rådgive fortvivlede kunder.

Artiklens øverste billede
OLESEN GORM

Telefonerne har i løbet af sommeren bimlet og bamlet hos forbrugermyndigheden Forbruger Europa.

Antallet af danske forbrugere, der har søgt hjælp, er nemlig steget voldsomt. Ifølge leder af Forbruger Europa, Lars Arent, skyldes det, at det britiske rejsebureau Lowcostholidays i juli meddelte sin konkurs.

»Vi har håndteret omkring 100 henvendelser. Det er noget overraskende for mig, at så mange danskere har været kunder hos dette her selskab, som egentlig ikke har markedsført sig særlig intensivt i Danmark. Det viser sig dog, at der er rigtig mange danskere, der har haft kæmpestore udfordringer med at få sommerferien til at falde på plads,« siger han.

På Trustpilot.dk kan adskillige frustrerede danske kunder berette om rejser, der er gået i vasken, og det ser ud til, at de kommer til at hænge på en ekstraregning. Det er mere end tvivlsomt, om forbrugerne kan få pengene igen, siger Lars Arent.

»En udfordring ved, at noget så ulykkeligt som en konkurs sker, så kort tid før forbrugerne skal rejse er, at mange af dem, der faktisk havde bestilt en rejse i god tid, har måttet finde alternative og meget dyrere løsninger midt i højsæsonen,« siger han.

Den gode nyhed er, at mange kunder har kunnet komme af sted med de fly, de har bestilt, men mange kunder har ikke kunnet bo på de hotelværelser, de har betalt for.

Da  Lowcostholidays ikke er et dansk selskab, er det ikke registreret i Rejsegarantifonden. Derfor er det den spanske udgave af Rejsegarantifonden, der skal håndtere de krav, kunderne stiller.

Forbruger Europa har endnu ikke overblik over, hvor stor en pulje, det spanske sikkerhedsnet har til rådighed, eller hvor mange kunder, der står i kø for at gøre krav.

Lars Arent har tre råd til, hvad man kan stille op som dansk kunde:

  1. Først skal man undersøge, hvilke dele af rejsen med Lowcostholidays, man stadig kan gøre brug af. Man skal kontakte luftfartselskabet og undersøge, om man stadig er registreret som kunde, og om man er velkommen med den billet, man har købt. Dernæst skal man kontakte hotellet og finde ud af, om der står et værelse klar til en, eller om det er lejet ud til anden side.
     
  2. Afhængigt af svarene kan man finde ud af, hvor stort et beløb, der eventuelt er gået tabt. De penge kan man forsøge at få tilbageoverført gennem sin bank, hvis man har betalt rejsen med eksempelvis et Visakort eller Mastercard. Man kan også forsøge at gøre sit krav gennem PayPal, hvis man har benyttet denne service.
     
  3. Kan dette ikke lade sig gøre, skal man gøre sit krav op og kontakte den spanske garantifond. Ifølge Lowcostholidays hjemmeside, skal man henvende sig til Govern de les Illes Balears.  Dette kan Forbruger Europa hjælpe med, hvis man henvender sig gennem rådgivningens hotline.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.