Privatøkonomi

FDM: Mange har kendt til dieselbilernes forurening, men få har gjort noget ved det

Men den kommende RDE-norm skaber håb om, at det bliver bedre, lyder det fra bilistorganisationen.

Artiklens øverste billede
Den tyske miljøorganisation Deutsche Umwelthilfe har hen over sommeren testet 36 dieselbiler med et nedslående resultat. Resultaterne ventes at blive endnu dårligere, når der nu også skal testes i vinterhalvåret. Foto: Deutsche Umwelthilfe

Det er langt fra overraskende for den danske bilistorganisation Forenede Danske Motorejere (FDM), at en ny tysk undersøgelse viser, at også de nyeste dieselbiler under almindelige kørselsforhold langt overskrider grænserne for udledning af kvælstofilter - NOx.

De europæiske bilistklubber har nemlig selv gennemført såkaldte økotest for at klarlægge bilernes reelle brændstofforbrug. Og disse målinger har vist det samme mønster.

»Derfor er det for så vidt kendt viden. Håbet er så, at den kommende RDE-norm (Real Driving Emission), der træder i kraft næste år, vil give et mere reelt billede af bilernens udledning af både partikler og NOx,« siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM's politisk-økonomiske sekretariat.

Samtidig har disse økotest afsløret et paradoks. Balladen om dieselbilerne begyndte med Volkswagen-koncernens bevidste snyd med miljøtallene. Ikke desto mindre er den nyeste VW Passat med 2,0 liters diesel blandt de biler, der klarer sig absolut bedst i økotestene.

»Passaten klarer både laboratorietest og test med mobilt måleudstyr fornemt. Det viser, at bilproducenterne faktisk godt kan producere dieselbiler, der også under almindelig kørsel holder sig under grænseværdierne,« forklarer Torben Lund Kudsk.

For ham at se ligger det virkelige problem i en EU-lovgivning med for meget elastik. Det er EU-forordningen af 20. juni 2007 om typegodkendelse af biler, der i artikel 5 stk. 2 opererer med det såkaldte termovindue, der giver bilproducenterne lov til at skrue ned for NOx-rensningen under visse temperaturforhold.

Det kan ske for at beskytte motorerne, og bilproducenterne har vidt forskellige grænser for, hvornår der skrues ned for NOx-rensningen.

»Bilproducenterne går måske ikke over grænsen, men de går lige til grænsen. Og de går måske også ud over det, der er ånden i forordningen, når dieselbilerne under almindelige kørselsforhold sviner langt mere end under laboratorietest,« mener Torben Lund Kudsk.

Samtidig klandrer kan politikerne for ikke at gøre nok ved problemet.

»Også i det politiske system i EU har mange kendt til den reelle udledning fra bilerne. Men der er ikke rigtig nogen, der har gjort noget ved det. Derfor har bilejerne stået tilbage med problemet. Men nu håber vi, at den nye RDE-norm, vil skabe mere klarhed,« tilføjer Torben Lund Kudsk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.