Privatøkonomi

Snydt på deal-site: Selv tilbuddet var dyrere end normalprisen

Tilbuddene er ikke altid så gode, som de bliver fremstillet.

Der bliver ofte skiltet med store rabatter på deal-sites, men man skal passe på som forbruger, for det er ikke sikkert tilbuddet er så godt som det lyder. Foto: Colourbox Foto: Colourbox

Der findes et stort udbud af de såkaldte deal-sites, hvor kunder bliver lokket med gode tilbud på alt fra rejser til bilvask.

Men man skal passe på ikke at lade sig forblinde af de store rabatter, for den normalpris, som deal-sitesene angiver, stemmer ikke altid overens med, hvad du selv kan købe nøjagtig det samme for andre steder.

»Man skal virkelig være om sig, når tjekker deal sites og andre tilbudsformer. Selv om tilbuddene lyder gode, kan man ofte finde prisen billigere andre steder,« siger Carsten Strøjer, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

Det oplevede Brian Damsgaard, da han købte en tur for familien til Disneyland Paris på deal-sitet TravelBird.dk. Sitet lokkede med en besparelse på 50 pct. af en normalpris på 11.492 kr., så Brian købte rejsen for 5.746 kr.

I tilbuddet var der 2 overnatninger på Hotel Magic Circus med morgenmad og en dagsbillet til begge Disney-parker for familien på to voksne og to børn.

Ved ankomst til hotellet køber familien en ekstra overnatning i samme værelse med morgenmad. Pris: 1.092 kr. Billetterne til de to parker har familien betalt 1.665 kr. for i alt.

Familien kunne altså være kommet ind fra gaden i Frankrig og købt det indhold, som var med i dealen for kun 3.849 kr. Altså 7.643 kr. billigere end den normalpris, som TravelBird havde listet på sin hjemmeside, og 1.897 kr. billigere end tilbudsprisen.

»Det er enormt frustrerende, at det har været så svært at få svar fra TravelBird. Man føler sig i den grad røvrendt, når selv tilbudsprisen er markant dyrere, end det vi selv kunne have købt det til. Det synes jeg, er noget værre svineri,« siger Brian Damsgaard.

Den store forskel på den normalpris TravelBird angav, og den pris man kunne købe det samme til direkte ved hotellet, er ifølge lektor i forbrugerret på Aarhus Universitet Anne-Dorte Bruun Nielsen på kant med markedsføringslovens § 3.

»De må tage den pris, de vil, men det, de ikke må, er at bilde folk ind, at det er billigt. De skal have dokumentation for, at den normalpris, de angiver, svarer til det, de normalt ville tage for det. Det er svært at forestille sig, at de normalt ville tage en pris, der ligger tre gange højere, end hvad man ellers kan købe de samme ydelser til,« siger Anne-Dorte Bruun Nielsen.

TravelBird har ikke ønsket at kommentere på den konkrete sag, men skriver i en mail til Finans, at deres generelle prissætning foregår ved at samle alle dele i den solgte pakke. Derefter bliver der givet en rabat, som er korrekt på det specifikke tidspunkt.

Brian Damsgaard har fået samme svar TravelBird, og overvejer nu at anmelde sagen til Forbrugerombudsmanden.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også