Privatøkonomi
0

Afgiftsekspert: Teknisk afgift er bilejernes værste mareridt

Et farvel til registreringsafgiften, som bilisterne kender den i dag, og et goddag til en teknisk bilafgift er et ualmindelig skidt bytte for danskerne, lyder det fra tænketanken Cepos.

Fronterne står skarpt i kampen om fremtidens bilafgifter. Regeringen vil holde fast i den værdibaserede registreringsafgift. Det vil DF ikke, og det undrer Cepos. Foto: Peter Hove Olesen.

Danskerne kører rundt i nogle af verdens dyreste biler, og sådan vil det også være fremover, hvis den nuværende bilafgift ændres til en teknisk afgift.

Billigere biler
  • Både i 2015 og 2016 blev der skåret i registreringsafgiften i forbindelse med vedtagelsen af finansloven.
  • I 2015 blev afgiftsloftet sænket fra 180 pct. til 150 pct.
  • Sidste år blev grænsen for, hvornår der skal betales den højeste afgift ændret fra 84.600 kr. til 106.600 kr., hvilket i bedste fald skar 10.710 kr. af nyvognspriserne.
  • Ændringen betyder, at bilkøbere i dag betaler 105 pct. i afgift af de første 106.600 kr. af værdien af en ny bil og 150 pct. af resten.
  • Regeringens nye skattereform indeholder et forslag om at droppe de forskellige afgifter og i stedet indføre én afgift på 100 pct. for alle nye privatbiler.

Den liberale tænketank Cepos advarer ligefrem om endnu dyrere biler, hvis den nuværende værdibaserede registreringsafgift, der tager afsæt i indkøbsprisen på en ny bil, afløses af et system, hvor afgiften bestemmes af bilens CO2-udledning, hvor langt den kører på literen, sikkerhedsudstyret og bilens miljøpåvirkning.

»I stedet for billigere biler, som regeringen lægger op til, vil bilerne blive dyrere,« siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i Cepos.

Han forklarer meldingen med, at et skifte til en teknisk afgift bl.a. vil betyde, at det er slut med bilimportørernes såkaldte danskerrabat.

Det er en rabat, som de store bilproducenter i årevis har ydet på biler solgt til Danmark, fordi de høje bilafgifter ellers ville gøre det noget nær umuligt at sælge dyre biler til danskerne.

Derfor vil bilkøbere herhjemme opleve, at en teknisk afgift ikke vil skære i nyvognspriserne. Den vil alene øge bilproducenternes fortjeneste, lyder meldingen.

»Den primære effekt vil være at gøre bilerne før afgift dyrere og øge producenternes avancer,« siger Otto Brøns-Petersen, der har en fortid i Skatteministeriet.

I stedet for billigere biler, som regeringen lægger op til, vil bilerne blive dyrere.

Otto Brøns-Petersen, analysechef i Cepos

Af samme grund mener afgiftseksperten, at det tjener danske bilkøbere bedst at holde fast ved den nuværende registreringsafgift og regeringens nye skatte- og afgiftsudspil, der lægger op til at sænke loftet over den sidst betalte afgiftskrone fra 150 pct. til 100 pct.

Mens regeringen alene vil sænke den nuværende registreringsafgift, taler Dansk Folkeparti, som ventes at skulle løfte regeringens skattereform igennem Folketinget, varmt for en omlægning til en teknisk afgift.

Det samme gør DI Bilbranchen, AutoBranchen Danmark, De Danske Bilimportører, Dansk Bilbrancheråd og FDM.

De mange tilhængere af en teknisk afgift preller dog af på Cepos.

»At branchen ønsker at flytte belastningen til forbrugerne er måske ikke så mærkeligt. At Dansk Folkeparti og FDM vil, er dybt forunderligt,« siger Otto Brøns-Petersen.

Regeringen indledte allerede tirsdag aften forhandlingerne med DF om en ændring af bilafgifterne.

BRANCHENYT
Læs også