Realkreditinstitutter misforstod regler: Nu får boligejere penge tilbage
Realkredit Danmark og Jyske Realkredit er i gang med at betale penge tilbage og holde kunder skadesløse.
To realkreditinstitutter har misforstået nye tinglysningsregler. Det er gået ud over op mod 3.000 boligejere, der enten har betalt for meget eller mistet en fordel, hvis de senere vil lægge lån om eller sælge.
Der er tale om Realkredit Danmark og Jyske Realkredit, der begge beklager fejlen og nu er i gang med at rette den.
Hos Realkredit Danmark skal 200 kunder have penge tilbage, mens 2.200 kunder kompenseres, fordi de har mistet muligheden for at spare stempelomkostninger, hvis de senere vil have et nyt lån eller sælge.
I Jyske Realkredit drejer det sig om 331 kunder.
Selv om der er tale om et begrænset antal kunder, er det alligevel en pinlig sag for realkreditinstitutterne, mener cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen.
»Tinglysning er en forudsætning for hele realkreditsystemet. Så også for deres egen skyld bør de have 100 pct. styr på det,« siger han.
Fejlen er opstået, fordi loven om tinglysningsafgift til staten blev ændret i 2019, oplyser direktør i Realkredit Danmark, Klaus Kristiansen. I 2020 opdagede realkreditselskabet, at man tolkede loven anderledes end tiltænkt.
»Vi har fundet 200 kunder, der har betalt for meget i tinglysningsafgift. Så er der yderligere 2.200 kunder, der kunne have ladet et afgiftspantebrev stå, selv om de havde indfriet deres lån,« forklarer Klaus Kristensen.
Der er tale om gamle lån, som er tinglyst før 2007, hvor der også skete regelændringer. I dag skal man betale 1,45 pct. til staten af det samlede lånebeløb. Et lån på 1 mio. kr. udløser altså en regning på 14.500 kr.
Men hvis man har et gammelt pantebrev på 1 mio. kr. tinglyst i boligen, modregner man og kommer ikke til at betale noget.
Er pantebrevet på 500.000 kr., modregnes der i det beløb, og et lån på 1 mio. kr. udløser altså stempelomkostninger på 7.250 kr.
Også eventuelle købere kan benytte sig af modregningen. Jo større pantebrev, der er i den bolig, de køber, desto billigere slipper de.
Den fejl, Jyske Realkredit og Realkredit Danmark har begået, er at aflyse de gamle pantebreve, så der ikke var noget at modregne i. Ifølge afdelingsdirektør i Jyske Realkredit, Mikkel Høegh, er det regelændringerne, der har skabt forvirringen.
»Tidligere kunne man kun genbruge stemplet, hvis det skete indenfor 12 måneder. Tolkningen af de regler er blevet ændret flere gange,« forklarer Mikkel Høegh.
For at blive kompenseret skal der være tale om lån, der er tinglyst før 2007, og pantebrevet aflyst fra den 18. december 2018 til den 28. august 2020.
Både i Realkredit Danmark og Jyske Realkredit kontakter man kunderne automatisk.
Jeg har indtryk af, at Danske Bank-koncernen har sænket tærsklen for, hvornår der skal informeres om fejl. Det er positivt.
I de tilfælde, hvor et pantebrev uretmæssigt er blevet aflyst, opretter Jyske Realkredit og Realkredit Danmark simpelthen et nyt og betaler alle omkostninger.
Der er tale om relativt få kunder og dermed relativt små beløb. Men at institutterne reagerer så hurtigt og er klar til at kompensere, er en positiv udvikling, mener Morten Bruun Pedersen.
»Jeg har indtryk af, at Danske Bank-koncernen har sænket tærsklen for, hvornår der skal informeres om fejl. Det er positivt,« fastslår cheføkonomen.