Serier

Derfor må Femern betale op imod en milliard kroner for ingenting

Økonomien på Femern-projektet er i forvejen stram med en tilbagebetalingstid på 36 år. Nye udfordringer kan sende projektet i gult lys.

Femern bag facaden
Femern A/S forventer at byggeriet af verdens længste sænketunnel kan begynde i 2020. Illustration: Femern

Bedst som Danmarkshistoriens største anlægsprojekt har kæmpet sig igennem de senere års kriser, er Femern A/S løbet ind i nye udfordringer, som potentielt kan slå økonomien i stykker for sænketunnelen mellem Rødbyhavn på Lolland og den naturbeskyttede tyske ø Fehmarn.

De nye problemer handler om betingede kontrakter for 30 mia. kr. og om EU-støtten til projektet. Nye forsinkelser har skabt usikkerhed omkring begge dele. Både EU-støtten og kontrakterne er helt fundamentale forudsætninger for Femern-projektets samlede økonomi, der i forvejen er spændt til det yderste...

Læs også