Erhverv

Matas-chefen har fået ny fart i salget - forstå regnskabet på to minutter

Den børsnoterede detailkæde har vundet salg på årets solrige sommer. Indtjeningen dykker dog især efter omkostninger til udskiftning af chefer.

Gregers Wedell-Wedellsborg blev i 2017 hentet fra Coop Danmark til Matas som ny adm. direktør i den børsnoterede detailkæde. Foto: Lars Krabbe.

Mens den børsnoterede detailkæde gennem det skæve regnskabsår 2017/18 var præget af faldende indtjening og stort dyk i aktiekursen, melder selskabet onsdag morgen om lysere tider for salget. Matas og koncernchef Gregers Wedell-Wedellsborg, der tiltrådte på posten i fjor, rapporterer for det første kvartal 2018/2019 om vækst og flere kunder.

1. Salget. Regnskabet for de tre måneder viser, at omsætningen voksede med 1,6 pct. Matas-ledelsen forklarer væksten med især en oprustning i onlinesalget og en varm sommer som har løftet salget af solcreme. Det oplyses samtidig, at det såkaldte like-for-like salg - altså afsætningen i de eksisterende butikker - voksede med 1,1 pct. I regnskabsåret 2017/18 var der tale om en tilbagegang på -1,4 pct., når salget i de eksisterende butikker blev målt for sig uden omsætning fra nyetableringer...

BRANCHENYT
Læs også