Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Lego ramt af brexit-shitstorm

Den danske legetøjskoncern er i uvejr på grund af sit samarbejde med den højreorienterede avis Daily Mail.

Lego er havnet i uvejr på grund af sit samarbejde med den højreorienterede avis Daily Mail. Kampagnen Stop Funding Hate har indsat Lego-figurer i en berygtet forside fra Daily Mail.

LONDON - Lego er havnet i uvejr i Storbritannien og er blevet hevet ind landets uforsonlige brexit-debat. Det er en debat, som i dag ikke bare handler om EU, men også om signaler om homofobi og racisme.

Årsagen til Legos problemer er længere tids samarbejde med den store, højreorienterede avis Daily Mail. På udvalgte dage kan man få lidt gratis Lego eller Lego-merchandise ved at købe avisen, som flere gange har haft det gratis Lego som den andenstørste 'historie' på forsiden, sandsynligvis fordi legetøjet er et effektivt redskab til at sælge flere aviser.

De seneste dage er Legos Facebook-side blevet oversvømmet med kritiske indlæg, der opfordrer den danske koncern til at stoppe med at »finansiere had« og indstille samarbejdet med Daily Mail. I øjeblikket kommer indlæggene med få minutters mellemrum.

Daily Mail bliver i stigende grad set som en hadefuld aktør i den britiske debat - i hvert fald i dele af befolkningen. Andre mener, at Daily Mail siger det, der bør siges. Avisen har kørt hårdt på med EU- og indvandrerkritiske forsidehistorier både før og efter en folkeafstemning om britisk EU-medlemsskab i juni. Og Daily Mail gik efter manges mening for vidt i fredags, da avisen satte tre navngivne dommere på forsiden og udnævnte dem til »folkets fjender«.

Dommerne havde afgjort, at beslutningen om et britisk farvel til EU skal en tur gennem parlamentet, frem for at lade premierminiester Theresa May gennemføre brexit egenhændigt. I parlamentet kan politikerne blandt andet prøve at dreje brexit i en mere "blød" retning. Daily Mail mener, at dommerne gik imod det britiske folks »vilje« om at komme ud af EU.

Dommen er blevet anket, men har medført en vild og voldsom debat i Storbritannien, og i sin online-dækning af sagen fik Daily Mail også kritiseret, at en af dommerne var en »åbent homoseksuel tidligere olympisk fægter«.

Og det er altså ikke alle, der mener, at Lego skal samarbejde med sådan en avis.  Søndag og mandag er det strømmet ind med indlæg på Lego's Facebook-side, hvor forbrugere kritiserer samarbejdet.

»Lego var min favorit-ting som barn. Men jeg vil aldrig købe det i fremtiden medmindre I #stopfundinghate,« skriver en Danny Sweeny med et hashtag, der kan oversættes med »stop med at finansiere had«.

En anden, Rupert Hall, har skrevet til Lego, at hans barnebarn på snart tre år elsker Lego, men at han »ikke vil købe nogen Lego-produkter til hendes fødselsdag eller til jul, så længe Lego fortsætter sit forretningsforhold med Daily Mail.«

Og sådan bliver det ved og ved og ved.

»Beklager, men ingen Lego-køb fra min familie i år. Ikke så længe de støtter aviser, som chikanerer homoseksuelle og forsøger at underminerer britisk demokrati,« lyder det fra Rhys Bevan, mens flere forbrugere giver beretninger om, hvor meget de altid har holdt af Lego - indtil nu.

Eksempelvis fortæller Phil J Hill, at han har været Lego-kunde i hele sit liv og allerede i 1970'erne begyndte at bygge Star Wars med sit Lego, længe før Lego dedikerede en hel produktlinje til Star Wars. Han »bønfalder« nu Lego »om at genoverveje og forhåbentlig ophøre jeres samarbejde med Daily Mail.«

Onlinekampagnen #stopfundinghate forsøger at ramme hårdtslående, højreorienterede aviser som Daily Mail, The Sun og Daily Express på økonomien og på sin officielle Facebook-side, bringer Stop Funding Hate-kampagnen en falsk Daily-mail-forside, hvor billedet af de tre dommere er udskiftet med Lego-figurer.

»Please del, hvis du mener, at Lego bør stoppe sin forbindelse med Daily Mail,« opfordrer kampagnen, og det har over 1.700 gjort i skrivende stund.

Indlæggene kan ses på Legos Facebook-side ved at bede om at se indlæg fra brugere/"visitors".

Det er ikke første gang, Lego havner i et uvejr på grund af kommercielle samarbejder. I 2014 endte Lego med at indstille et samarbejde med oliefirmaet Shell efter en stor kampagne fra Greenpeace.

Hvad der skal ske med Daily Mail-samarbejdet er endnu uvist, men Lego oplyser til Jyllands-Posten, at selskabet vil tage de negative reaktioner med, når det skal overveje, om det vil fortsætte samarbejdet med avisen. Det forklarer Kathrine Bisgaard Vase, der er senior kommunikationsmedarbejder i Lego, i en kort, skriftlig udtalelse til Jyllands-Posten:

»Vi er godt bekendt med den omtale, som Daily Mail har fået. Vi evaluerer løbende vores forskellige samarbejdsaftaler, og i den proces er det naturligvis noget, vi tager i betragtning. Derudover har vi ikke yderligere at tilføje.«

BRANCHENYT
Læs også