Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Mærsk satsede alt på olien - og tabte

Analyse: Hvis bare olieprisen artede sig og for alvor kunne stige, ville det hele ikke være så slemt for A.P. Møller-Mærsk. Problemet er, at hele konglomeratet - også rederiaktiviteterne - har det bedst med en høj oliepris.

Den nye Mærsk-ledelse har fået til opgave at arbejde Mærsk ud af vækstkrisen. Her ses fra venstre adm. direktør Søren Skou, bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen og viceadm. direktør Claus V. Hemmingsen. Foto: Casper H. Christensen

Med et omfattende olieprisfald, der nu har varet i over to år, er det ikke underligt, at har sit at slås med. Nok er olien steget lidt på det seneste igen, men det ændrer ikke på, at alle forudsætninger grundlæggende ser ud til at være forvandlet for Danmarks største virksomhed.

For 10 år siden steg olieprisen til over 50 dollars, og alle faldt i svime. Nu har den været faldet til under 50 dollars, og så er verden af lave. Det er med Mærsk-direktør Søren Skous ord et spørgsmål om at skære omkostningerne til, hvis olieselskaber som Maersk Oil skal kunne tjene penge...

Læs også
Top job