Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Lige pludselig går det stærkt

Typisk undervurderer vi den tid, det tager at udvikle nye produkter. Forventer man en lineær vækst, vil man i lang tid blive skuffet over over manglende fremskridt. Men så begynder det at gå stærkt – meget stærkt.

Disruption er det nye sort. Ikke desto mindre er der tale om et begreb, som vi har kendt i snart 20 år, så i stedet for at opfinde den dybe tallerken en gang til, så lad os lige tage udgangspunkt i det, som vi allerede ved om disruption.

Som begreb kommer disruption fra teorierne om innovation, altså når noget nyt og overraskende rammer markedet. Lad os starte med, hvad der sker, når der er sker en ”disruption” – som vi også kalder for radikal innovation. Det, vi har vidst i snart 100 år, er, at hvis der skal ske innovation, er det nødvendigt med det, som vi kalder for ”kreativ destruktion”. Sagt populært: hvis noget nyt skal ind på markedet, skal det, som optager den plads i markedet, nødvendigvis forgå. F.eks. skete der for snart 30 år siden en radikal innovation på markedet for computere, da vi fik den personlige computer. Nu havde vi computere i forvejen. De blev, paradoksalt nok kaldt for ”minicomputere” og var nogle store maskiner med pladelager, som varetog specialopgaver og blev opereret centralt i store organisationer...

BRANCHENYT
Læs også