Tech
0

Tør du gå ombord? Airbus på vej med pilotfri fly

For at sænke omkostningerne vil flyfabrikkerne udvikle førerløse passagerfly og fly, der kan betjenes af blot en enkelt pilot.

Airbus overvejer at udvikle pilotfri fly, men det er tvivlsomt, om passagererne vil nøjes med en computer i cockpittet. Foto: Remy Gabalda/AP

Den store europæiske flyproducent Airbus er gået i gang med at udvikle fly, der kan betjenes uden piloter samt fly, hvor kun en enkelt pilot er nødvendig.

Dermed går flyindustrien samme vej som bilindustrien, der er langt fremme med førerløse og selvkørende biler.

»Vi undersøger mulighederne for fly med kun en enkelt pilot, og vi har behov for en masse teknologi, for at det skal kunne ske. Men den udvikling sender os også i retning af helt pilotfri betjening,« siger Paul Eremenko, der er direktør for teknologi (CTO) hos Airbus til Bloomberg.

Både Airbus og Boeing er i et teknologisk kapløb om at udvikle kunstig intelligens, der en dag vil sætte computere i stand til at betjene flyene uden indblanding fra mennesker.

Det er imidlertid sværere end som så, at få den idé ført ud i livet. Lige siden en pilot fra Germanwings sendte sit fly ind i en bjergvæg i de franske alper i 2015 har de fleste luftfartsselskaber gjort det obligatorisk, at der skal være mindst to piloter i cockpittet. Dengang døde alle 150 passagerer.

Dertil kommer, at det er højst usikkert, om passagererne vil acceptere at rejse med fly, hvor der kun er en eller slet ingen pilot. Det samme gælder for forsikringsselskaberne, som skal gå med til at forsikre den slags flyvninger, lyder det fra flykonsulent Robert Mann, der er tidligere direktør i American Airlines.

»Der er ingen tvivl om, at de fleste mennesker er noget tøvende ved tanken om at skulle sætte sig op i et pilotfrit fly. Man har førerløse biler og busser, men det er noget helt andet, når det drejer sig om et fly,« siger Shukor Yosuf, der er stifter af konsulentfirmaet Endau Analytics i Malaysia til Bloomberg.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også