Tech

Russiske bots retweetede Trump 470.000 gange under valgkamp

Det sociale medie Twitter meddeler, at Trump-tweets blev retweetet knap en halv million gange.

Ifølge Twitter har russiske-konti har genereret ca. 2.12 millioner tweets relateret til det amerikanske præsidentvalg. Foto: Jochen Eckel/picture-alliance/dpa/AP Images

Konspirationsteorierne har været mange og de klare udmeldinger få. Men de seneste uger er der begyndt at komme tal på, hvorvidt russiske aktører blandede sig i den amerikanske valgkamp på sociale medier.

Ifølge Twitter, som Donald Trump flittigt benytter sig af, blev den daværende præsidentkandidats tweets retweetet 470.000 gange i løbet af valgkampens sidste måneder. Det skriver Bloomberg.

Tallet svarer til mere end 4 pct. af det samlede antal retweets på Twitter mellem d. 1. september og d. 15. november 2016. Til sammenligning fik Hillary Clinton 50.000 retweets af aktører forbundet med Rusland på det sociale medie, som allerede dengang talte mere end 300 mio. brugere på verdensplan.

I samme periode stod russiske brugere for 48-73 pct. af alle retweets på WikiLeaks' twitter-konti; WikiLeaks, der som bekendt lækkede interne emails fra det demokratiske partis hackede servere.

I alt genererede russiske-konti 2.12 millioner valgrelaterede tweets, der fik 455 mio. visninger inden for den første uge efter deres publicering, meddeler Twitter, der indrømmer, at mere end 50.000 konti er forbundet til Rusland.

Tallene er blevet offentliggjort da den amerikanske kongres lige nu efterforsker Ruslands indblanding i den amerikanske valgkamp i efteråret 2016.

Både Twitter og Facebook er blevet kritiseret for ikke på tilstrækkelig vis at have forsøgt at stoppe spredningen af propaganda og falsk information omkring amerikansk politik og politikere på deres respektive sociale medier under valgkampen i 2016.

Facebook præsenterede i sidste uge en ny plan for, hvordan det sociale medie i fremtiden vil forsøge at bekæmpe falske nyheder ved bl.a. at få mediets medlemmer til at vurdere troværdigheden af de nyheder og informationer, der dukker op på deres nyhedsrulle.

Læs også