Tech

Tesla forsvarer autopilot efter fatal ulykke

Den amerikanske elbil-producent forsvarer sikkerheden i autopilotfunktionen trods sidste uges dødsulykke i Californien.

Teslas autopilotfunktion er igen kommet i vælten efter sidste uges fatale ulykke i Californien. Foto: Polfoto

38-årige Wei Huang, som mistede livet sidste fredag, efter hans Tesla Model X ramte autoværnet og brød i brand på en motorvej i Californien, slap rattet i seks sekunder forud for ulykken.

Det skriver Tesla i en pressemeddelelse:

»Føreren havde modtaget flere visuelle og en auditiv advarsel om at lægge hænderne på rattet tidligere på turen, og ifølge sensorerne var førerens hænder ikke på rattet i seks sekunder forud for ulykken.«

Ulykken har ifølge Los Angeles Times rejst nye spørgsmål om sikkerheden i førerløse biler.

Få dage forinden, i delstaten Arizona, påkørte en robotstyret Uber en 49-årig kvinde, som døde af sine kvæstelser. En ulykke, som fik Uber til at suspendere test af førerløse biler i Nordamerika.

Tesla forsvarede fredag sikkerhedssystemerne i deres autopilotfunktion ved bl.a. at påpege, at der i gennemsnit indtræffer en fatal ulykke på de amerikanske veje efter 138 mio. kørte km. (86 mio. miles):

»Hvis du kører i en Tesla udstyret med autopilot-hardware, er sandsynligheden for at blive involveret i en fatal ulykke 3,7 gange mindre.«

I 2016 mistede en Tesla-fører livet i Florida, da hans bil overså en lastbil. Det fik ifølge BBC Tesla til at introducere nye sikkerhedsforanstaltninger, som slår autopiloten fra og standser bilen, hvis føreren slipper rattet i længere tid ad gangen.

BRANCHENYT
Læs også