Tech

Løbehjuls-mani i USA giver travlhed på skadestuerne

Deletjenester med eldrevne løbehjul er blevet et kæmpehit i USA’s største byer, og virksomhederne bag har fået tilført over seks mia. investorkroner. Men det er ikke ufarligt.

Løbehjul fra de to største tjenester, Bird og Lime, i brug i Santa Monica, hvor hele dillen begyndte for et år siden. Nu er der over 60.000 løbehjul på gaden i 41 forskellige storbyer i USA. Foto: AP/Richard Vogel

Mens vi i Danmark er vant til at kunne hoppe på en cykel, hvis vi skal hurtigt rundt i byen, er en anden form for transportmiddel slået igennem på rekordtid i USA: Eldrevne løbehjul, som er blevet drysset ud over fortove i massevis og kan lejes nemt og billigt via en app.

Faktisk er der på under et år kommet over 60.000 løbehjul på gaden i 41 byer i USA, de fleste henover sommeren, og alene i Los Angeles er der nu 17.000 styk. Og med elmotor, der sender løbehjulet afsted med 25 kilometer i timen er det blevet et brugbart alternativ til en taxa eller en Uber i storbyerne.

Men den nye bølge har en bagside, skriver Washington Post. Når en løbehjuls-tjeneste rykker ind, kan skadestuerne i byen se en mærkbar stigning i skader som brækkede håndled og alvorlige hjernerystelser.

Der findes ikke endnu officielle tal for antallet af løbehjuls-ulykker, men avisen har ved en rundringning til skadestuer fået bekræftet tendensen alle steder.

I Californien er der krav om kørekort og hjelm, hvis man kører på de motoriserede løbehjul, men alligevel bruger næsten ingen hjelm, ifølge en af de adspurgte læger.

De to største tjenester, Bird og Lime, opfordrer alle brugere til at køre med hjelm og sælger dem meget billigt. Men samtidig er Bird blevet afsløret i at støtte lobbyarbejde for at afskaffe reglen om, at man skal bruge hjelm på løbehjulene, der juridisk har status som scootere, ikke elcykler.

Et andet problem er, at løbehjulene er købt billigt ind og lever et hårdt liv, så ulykker kan også ske på grund af tekniske nedbrud. Den slags ulykker – og udgifterne til efterfølgende behandling – har løbehjuls-firmaerne sørget for ikke at kunne blive holdt ansvarlige for.

Læs også
Top job