Tech
0

Amazon satser på en hær af egne produkter

Handelsvirksomheden Amazon vil øge salget af deres egne brands. Det kan potentielt påvirke, hvilke produkter man som privatkunde møder på handelsplatformen.

Fremover vil en del af disse pakker indeholde Amazons egne produkter. Foto: AP

Giganten inden for internethandel Amazon går nu all in på at øge produktionen og salget af selskabets egne private label-mærker. Satsningen omfatter produkter lige fra toiletpapir til modetøj, skriver CNN Business.

Virksomheden har siden 2007 eksperimenteret med egne produkter og varemærker og gik ind på private label-markedet med lanceringen af Pinzon Lines sove- og badeværelsesprodukter. I dag står selskabet bag over 125 brands inden for en lang række kategorier.

Målet med at øge produktionen af egne mærker er at give kunderne et bredere udvalg af kvalitetsvarer til lave priser, lyder det fra Amazon. Derudover er private labelling strategisk bedre end nationale brands. Private labels er et billigere alternativ til varer, som husholdningerne allerede kender, og omsætter derfor som regel godt.

Analytikere hos investeringsbanken SunTrust Robinson anslår, at Amazon i år vil omsætte for næsten 50 mia. kr. alene på virksomhedens egne brands. De spår, at væksten vil rulle hastigt videre og mere end tredoble det årlige salg til over 161 mia. kr. inden 2022.

Ifølge netmediet Quartz og CNN Business kan Amazons private labelling muligvis kollidere med virksomheder og privatpersoner, der køber og sælger private varer på hjemmesiden. Det skyldes, at Amazon som virksomhed, men også handelshjemmeside, kan administrere, hvilke produkter der skal anbefales. En talsmand for Amazon udtaler dog, at brands uden tilknytning til selskabet klarer sig bedre end Amazons egne.

BRANCHENYT
Læs også