Tech
0

Derfor vil Apple holde iPhone-salget hemmeligt

Apple vil fremover hemmeligholde, hvor mange Iphones, iPads og Mac-produkter det sælges. Danske virksomheder gør det samme, og det er ikke nødvendigvis, fordi det går dårligt.

For få dage siden fremlagde Apple sit regnskab for tredje kvartal, hvor en uventet meddelelse fulgte trop: It-giganten vil ikke længere oplyse, hvor mange Iphone, iPad og Mac-produkter den sælger.

Hvor mange styks iPhone og iPad sælger Apple til sine kunder om året? Det finder du nok aldrig ud af. For få dage siden meddelte it-giganten nemlig, at den fremover vil hemmeligholde sine enkeltsalg for offentligheden.

Nogle danske virksomheder gør det samme. Men er denne form for hemmelighedskræmmeri et tegn på, at det går virksomheden dårligt?

Ikke nødvendigvis. Det fortæller ekspert i virksomhedsledelse på Aarhus Universitet Elmer Fly Steensen.

»Nogle virksomheder erfarer, at hver gang de melder for nøjagtigt ud, hvad der foregår, er der nogle konkurrenter eller aktieanalytikere, der bruger tallene til at tale deres aktiekurs ned. De tager fat i salgstallene eller andet og tolker dem på en måde, som virksomheden ikke har interesse i,« siger Elmer Fly Steensen.

Han pointerer, at særligt de børsnoterede virksomheder vælger at skjule specifikke tal i regnskabet, fordi de kan bruges til at drage negative konklusioner.

Når Apple pludselig meddeler, at den fremover vil hemmeligholde virksomhedens fremtidige enkeltsalg, er det ifølge Elmer Fly Steensen helt strategisk for at holde på kunderne.

»Hvis Apple får det image, at nogle af dens internationale konkurrenter har større salgsvækst end Apple, kan det give negativ omtale og få nogle købere til at skifte over til nogle af de andre mærker, som vi kan se er på vej opad,« siger Elmer Fly Steensen.

Men det er ikke kun de store mastodonter, der tyer til den samme taktik som Apple. I Danmark kalder cykelforretningen Larry vs. Harry det en »forretningshemmelighed«, idet den undlader at fortælle, hvor mange ladcykler den sælger årligt.

Elmer Fly Steensen nævner selv Vestas og Siemens som et eksempel på, hvordan konkurrencehensyn kan føre til en mere lukket regnskabsstil.

»Vestas og Siemens er i en meget intens konkurrencesituation i forhold til hinanden. De holder øje med hinanden og er meget opmærksomme på, at de ikke lægger specifikke oplysninger ud, som den anden virksomhed kan få kendskab til,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også