Serier
0

Topledere bruger digitaliseringen til at cementere deres magt

Udrulningen af nye teknologier hører under finansdirektørernes ressortområde. Mener de selv. For den digitale transformation i erhvervslivet bruges også til at cementere topledernes position.

Forretninger under forandring
Peter Bang står i spidsen for Velux' digitale transformation og omfavner dermed billedet på den moderne finansdirektør. Foto: Stine Bidstrup

Toplederne vil ikke lade fremtiden glide sig af hænde ved at overlade den digitale transformation til folk længere nede i organisationen.

Så skarpt kan magtspillet i erhvervslivet trækkes op, for noget tyder på, at de øverste direktører foretrækker at stå i spidsen for de teknologiske forandringer frem for at udvide ledelsen med specialister på det felt.

I en ny undersøgelse foretaget af konsulenthuset Accenture blandt 1.000 ledere i 10 lande, svarer et klart flertal af finansdirektørerne således, at udrulningen af teknologier hører under deres ressortområde. Det hænger sammen med, at moderne finansdirektører har mere fokus på innovation og på at tegne udviklingen for forretningen frem for blot at koncentrere sig om bundlinjen, forklarer principal director Allan Andersen fra Accenture.

»Finansdirektørerne har typisk et forspring, fordi de tidligt har skullet forholde sig til it-systemer og naturligvis har en indsigt i økonomien og organisationen. Så vi ser klart, at de forsøger at cementere deres rolle ved siden af topchefen i den forbindelse,« siger Allan Andersen.

Et af eksemplerne på den tilgang til transformationen findes hos Velux, hvor direktionen har besluttet at gøre finansdirektør Peter Bang ansvarlig for området.

»Det lander så højt oppe i hierarkiet, fordi området er så vigtigt for virksomheden. Som CFO er jeg vant til at kigge på forandringer af organisationen og har en indsigt i hele forretningen. For den digitale transformation finder jo sted i alle mulige funktioner og områder,« siger Peter Bang og afviser dermed, at det kun handler om at positionere sig.

Også de adm. direktører sætter i mange tilfælde sig selv i spidsen for de teknologiske forandringer, hvilket Finans i de kommende dage vil udfolde i en interviewserie med Nordea, Tryg, Grundfos, Semler og Danish Crown.

Ledernes Hovedorganisation finder det helt naturligt, at toplederne sætter sig på den digitale dagsorden. Ikke kun fordi, den er vigtig, men også fordi det dybere formål med projektet er at skabe en mere agil organisation.

»Så det er en langt mere kompleks øvelse end bare at købe ny teknologi. Det kan kun løftes af topledere,« siger Ledernes viceadm. direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris.

BRANCHENYT
Læs også