Tech

Skal et kamera registrere, hvad du lægger i kurven og sende regningen? Det kan snart blive virkelighed

I USA kan man handle i butikker uden at skulle betale ved kassen. Dansk dagligvaregigant vil også give dig muligheden, mens en anden er mere skeptisk.

Artiklens øverste billede
I USA er flere kasseløse butikker åbnet, hvor kundernes indkøb automatisk bliver registreret ved hjælp af loftkameraer og sensorer. Efterfølgende kan de forlade butikken uden at skulle gennem kassebetjeningen. Foto: Nanna Kreutzmann

Forestil dig et supermarked, hvor du kan tage varer ned fra hylderne, lægge dem i posen og gå igen - helt uden at du skal forholde dig til kassebånd, selvscanningssystemer eller betaling.

Den teknologi tester indtil flere virksomheder på den anden side af Atlanten, men herhjemme kan det ifølge dagligvarekoncernen Coop også snart blive en realitet:

»Planen var at eksperimentere med et kasseløst supermarked i år, men det har vi udsat, da det var lidt mere kompliceret med en ubemandet døgnbutik. Vi forventer dog, at det kommer inden for de nærmeste par år,« siger informationsdirektør hos Coop, Jens Juul Nielsen, om de kasseløse supermarkeder, hvor kunden selv kan lukke sig ind og scanne varerne med en mobilapp.

Vi har hørt om det, og det bliver absolut også en realitet. Men der går dog lidt længere tid.

Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop

Men i fremtiden vil en anden type kasseløse supermarkeder formentlig også blive en realitet. Nemlig den, som dagligvarebutikken Aamazon Go var først til at introducere amerikanerne for i 2018: Her genkender en række loftkameraer og sensorer alle kundens bevægelser, tilkobler sig ens mobilapp og registrerer alt, hvad man efterfølgende tager ned fra hylderne og lægger i poser. Regningen bliver sendt til telefonen, og man skal hverken scanne sine varer eller stå i kø ved kassen.

Hos Coop er der ingen tvivl om, at koncernens butikker og danskerne kommer til at stifte bekendtskab med et lignende kamerasystem i fremtiden.

»Vi har hørt om det, og det bliver absolut også en realitet. Men der går dog lidt længere tid,« siger Jens Juul Nielsen.

Netop nu er Coop ved at udrulle konceptet ”Bip og Betal” i Fakta-butikker landet over, hvor kunderne selv kan scanne varerne og betale med mobilen.

Men hos Salling Group, som står bag butikskæder som Føtex, Netto og Bilka, er man mere skeptisk, og her har man ikke planer om at teste kameraer og kasseløse butikker foreløbig.

»Det er noget, vi kigger på, men det er også noget, der udvikler sig hele tiden. Vi har både teknologieksperterne på 17 år og dem på 90 år. Hvis vi får et system, som en del af kunderne ikke kan finde ud af at bruge, finder de sandsynligvis et andet sted at gøre deres indkøb,« siger Kasper Reggelsen, der er kommunikationsansvarlig hos Salling Group.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.