Tech
0

Facebook-brugerne aner ikke, hvordan Facebook samler data om dem

De fleste almindelige Facebook-brugere ved ikke, at Facebook opbygger profiler om dem til at sælge målrettede reklamer. Over halvdelen var utrygge ved konceptet, viser en ny undersøgelse.

Mark Zuckerberg måtte i foråret 2018 flere gange i den varme stol og besvare kritiske spørgsmål fra politikerne i USA, oven på skandalen om Cambridge Analytica. Foto: AP/Alex Wong

Det er nemt at komme i gang med at bruge Facebook – og ganske gratis.

Men under motorhjelmen kører Mark Zuckerberg et omfattende apparat, der samler data ind om dine handlinger på Facebook, besøg på andre hjemmesider og meget andet, så de reklamer, du får vist, kan blive målrettet helt præcist.

Konceptet har været med til at gøre Facebook til en økonomisk succes – men det seneste år har en stribe kritiske historier og skandaler om misbrug af de mange indsamlede data sat fokus på bagsiden ved den præcise profilering af brugerne.

De mange historier i medierne har dog ikke fået de helt almindelige Facebook-brugere til at forstå konceptet bag Facebook, viser en ny undersøgelse fra Pew Research Center fra USA.

Her blev knap tusind Facebook-brugere bedt om at kigge nærmere på deres reklameindstillinger på Facebook, en mulighed som tre ud af fire ikke viste fandtes, skriver Wired. På siden kan man se, hvad Facebook har konkluderet om interesser, politisk tilhørsforhold og mange andre parametre, som så bliver brugt, når der skal sælges reklamer.

Således oplyst svarede lige over halvdelen, at de ikke var trygge ved, at Facebook på den måde profilerede dem ud fra deres handlinger på nettet. Godt hver fjerde mente i øvrigt ikke, at det var en ret præcis beskrivelse af deres interesser.

Mulighederne for at ændre på reklameindstillingerne er blevet mere fintmasket gennem årene, i takt med kritik af Facebooks dataindsamling af brugerne. I dag kan man således sige nej til bestemte annoncører – hvis man har god tid til at bladre igennem en meget lang liste – og man kan stoppe alle annoncer om for eksempel alkohol eller kæledyr.

Men der foregår stadig meget, man som bruger ikke kan se, i form af en såkaldt skyggeprofil. Her samler Facebook alverdens oplysninger om hver bruger, for eksempel om besøg på andre hjemmesider eller hvilke personer, man har gemt som kontakter på mobiltelefonen.

At det ikke er helt gennemsigtigt for brugerne, hvad der bliver samlet ind, har mødt kritik, ikke mindst i løbet af 2018, hvor der kom et helt andet fokus på Facebooks reklameforretning og profilering. Mark Zuckerberg har flere gange i løbet af 2018 stået skoleret for politikerne i USA og i Europa-Parlamentet og har lovet bedring, uden at konkretisere det meget.

Facebook-bossen lovede dog i maj måned, at der ville komme en funktion, hvor man kunne slette sin historik hos Facebook, ligesom man kan slette historikken i en browser, skriver The Verge.

I den modsatte grøft af Facebook – og Google – der lever af at sælge reklamer og dermed har stor økonomisk interesse i den slags profilering, står Apple, der primært tjener penge på salg af hardware.

Apples topchef Tim Cook har løbende skruet op for retorikken og krævet bedre beskyttelse af brugernes privatliv. Data er blevet gjort til et våben, der bliver brugt med militær præcision mod brugernes interesse, sagde han i en tale til Europa-Parlamentet i oktober.

BRANCHENYT
Læs også