Tech

Efter aflytningsfejl på iPhones: Myndighederne kræver svar fra Apple

En kæmpe sikkerhedsbrist på Apples iPhone har fået de amerikanske myndigheder til at kræve svar fra Apple.

Artiklens øverste billede
De amerikanske myndigheder er bestemt ikke tilfredse med Apples håndtering af den sikkerhedsbrist, der gjorde aflytninger via Facetime mulige tilbage i januar. Foto: Ritzau

En stor fejl i Apples iPhone, som gjorde det muligt at aflytte personer via gruppeopkald på Facetime, har fået de amerikanske myndigheder på banen.

I et skriftligt brev til Apple giver myndighederne udtryk for, at de mangler gennemsigtighed i Apples sikkerhedspolitik, og at myndighederne ikke har været tilfredse med den måde, forløbet er blevet håndteret på, skriver mediet zdnet.com.

Derfor skal der svar på bordet. Apple skal blandt andet gøre rede for, præcist hvornår de opdagede fejlen, ligesom de skal forklare, hvorfor det tog dem så længe at udbedre fejlen. Myndighederne vil også have svar på, om sådanne fejl kan ske igen - f.eks. via mikrofonen eller kameraet på iPhones.

»Det er nødvendigt for Apple at vise gennemsigtighed omkring de undersøgelser, der er i forhold til sikkerhedsbristen på Facetime og for at beskytte forbrugernes privatliv. Indtil nu synes vi ikke, Apple har vist den gennemsigtighed, der er nødvendig i et sådant alvorligt problem,« lyder det i brevet, der er fremsendt af The House Energy and Commerce Committee.

Fejlen opstod i Facetime, når brugere ringede op i et gruppeopkald, imens de valgte, at de ville tilføje en ekstra person. Skrev man sit eget nummer i feltet, begyndte opkaldet med vedkommende, som man oprindeligt ringede til, automatisk. På den måde kunne man aflytte personer uretmæssigt.

Det var en 14-årig dreng fra USA, der opdagede fejlen, og hans mor meddelte med det samme problemet til Apple. Alligevel gik der en uge, før Apple reagerede ved at lukke Facetime-funktionen. Og det er altså ikke tids nok, mener de amerikanske myndigheder.

Myndighederne forventer, at Apple offentligt meddeler, hvorvidt de har intentioner om at kompensere forbrugere for eventuelle gener, der måtte have været forårsaget af sikkerhedsbristen, og myndighederne undersøger ligeledes, om Apple har et ansvar i sagen.

Blot 24 timer efter sikkerhedsbristen modtog Apple det første søgsmål fra en advokat, der søger erstatning, fordi hans klient muligvis er forsøgt aflyttet af en tredjepart via Facetime. Den sag er endnu ikke afsluttet.

Apple har sidenhen lavet en opdatering til iPhone, iOS 12.1.4, der skulle rette fejlen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.