Tech

Efter mange år med priskrig er mobilpriserne på vej op

Priskrigen på mobilmarkedet lader til at være overstået, og teleselskaberne henter nu flere penge pr. mobilkunde.

TDC-ejede Yousee er det selskab, som har forbedret kundeloyaliteten mest blandt mobilselskaberne det seneste år. Foto: TDC

Efter mere end et årti med dalende mobilpriser og benhård priskrig begynder teleselskaberne at hæve priserne.

De tre største teleselskaber, TDC, Telenor og Telia, har alle skrabet flere penge ind pr. mobilkunde i 2018, viser selskabernes nøgletal.

»Det er bekymrende, at priskonkurrencen ikke er så hård som for få år siden. Det er forbrugerne, der betaler prisen, mens selskaberne bare hæver deres indtjening,« siger Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Han påpeger, at abonnementerne er blevet hævet i små ryk af 10-20 kr./mdr., og det vil sandsynligvis fortsætte.

Stigningerne kommer især fra TDC, som sidste år og forrige år hævede priserne på Yousee, Fullrate og Telmore.

»Vi fokuserer mere på produktet end billige priskampagner. Efterhånden som brugen af mobildata stiger, skal vi udbygge mobilnettet, og det kræver penge. Derfor skal priserne også kunne bære behovet for flere investeringer,« siger Jacob Mortensen, direktør for Yousee.

Men teleselskabernes omkostninger vokser ikke i samme tempo, som de henter flere penge på kunderne. En del af den højere indtjening pr. kunde røg direkte ned på de tre største teleselskabers bundlinje i 2018, mens investeringerne samlet set faldt.

Den gennemsnitlige omsætning på en mobilkunde om måneden (ARPU):

DKK 2016 2017 2018
TDC 116 118 122
Telenor 114 111 118
Telia 124 134 136
3 135 130 120

Kilde: Årsregnskaber

Iværksætterne Peter Mægbæk og Morten Strunge solgte i 2017 mobilselskabet Plenti til TDC. Det var den sidste udfordrer til de store teleselskaber.

»Der er ikke længere nogen udfordrer til de store teleselskaber, og det har givet rum til at hæve priserne,« siger Peter Mægbæk, der står bag Plenti og bredbåndsudbyderne Fullrate og Fastspeed.

I stedet for at konkurrere benhårdt på priserne lægger selskaberne mere data, roaming uden for EU og musiktjenester oven i abonnementerne, fortæller Sine Smith-Jensen, direktør for Commercial Management i Telia.

»Når kunderne efterspørger mere abonnementsindhold, skal vi revurdere priserne løbende,« siger hun.

Modsat rivalerne har 3 hentet færre penge pr. kunde i 2018. Det skyldes bl.a., at 3-kunderne vælger billigere abonnementer.

»Vi lægger hele tiden mere data i det billigste abonnement, og det betyder, at de mindre abonnementer bliver mere attraktive,« siger David Elsass, privatdirektør i 3.

Læs også