Tech

Nets er blevet slået på hjemmebanen og vraget til ny betalingsmotorvej

Mastercards datterselskab skal levere platformen til en ny betalingsmotorvej mellem de nordiske lande, som Skandinaviens største betalingsselskab, Nets, ellers havde lagt billet ind på.

Topchefen for Nets, Bo Nilsson, får tilsyneladende ikke lov til at slå de første streger til Nordens storstilede betalingsmotorvej, der foreløbig blot går under navnet Project 27. Foto: Sofia Busk

Rettet: I første udgave en denne artikel fremgik det, at direktøren for det såkaldte Project 27, Lars Sjögren, har bekræftet, at man har valgt Mastercard som leverandør. Det er ikke korrekt. Han ønsker ikke at bekræfte Børsens oplysninger.

Selv om det foregår på Nets’ egen hjemmebane, er Skandinaviens største betalingsselskab blevet fravalgt af en stribe nordiske banker til at levere en ny digital motorvej på området.

I stedet går opgaven til Mastercards datterselskab, Vocalink, skriver dagbladet Børsen.

Project 27 har fået sit navn, fordi der er 27 mio. indbyggere i Danmark, Norge, Sverige og Finland tilsammen. De fire lande forsøger i fællesskab at etablere et helt nyt betalingssystem, så det ikke blot bliver nemmere for brugere at overføre penge uden fordyrende mellemled, men også bliver nemmere for banker såvel som små fintechselskaber at bygge innovative løsninger oven på systemet.

Eksempelvis er det tanken, at danske Mobilepay, svenske Swish og norske Wipps fremover skal kunne krydse hinandens landegrænser og udbrede deres tjenester via betalingsmotorvejen, der vel at mærke fortsat mangler at blive godkendt af EU-Kommissionen.

En anden udfordring er, at den norske storbank DNB undervejs har trukket sig fra projektet, som den ellers stod fadder til sammen med Danske Bank, Handelsbanken, Swedbank og OP Financial Group. Over for Inside Business har DNB forklaret sit exit med, at Norge i forvejen har nogle af de laveste transaktionsomkostninger i Europa og derfor har svært ved at se gevinsten i Project 27 sammenholdt med investeringsudgifterne.

Op imod 100 mennesker arbejder på betalingsmotorvejen, som der indtil videre er sat en halv milliard kroner af til at realisere. Hvilket Nets altså i første omgang ikke får den store glæde af.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også