Tech

Mobilgigant opgiver kampen om det kinesiske marked

Den enorme konkurrence på det kinesiske marked har fået Samsung til at lukke telefonfabrikker i landet.

Tidligere har hver femte smartphone solgt i Kina været af mærket Samsung. I starten af 2019 var det 1 pct. Foto: Adnan Abidi/ Ritzau Scanpix

Den populære smartphone-producent Samsung har valgt at trække stikket til den sidste af virksomhedens mobilfabrikker i Kina.

Det skriver CNN.

Det er ikke mange år siden, at hver femte smartphone, der blev solgt i Kina, var af mærket Samsung. Konkurrencen på det kinesiske marked er blevet mere intens og Samsung har måtte se sin markedsandel falde. Derfor vil Samsung, der ellers er verdens største smartphone-producent, sætte kurs mod mere lovende markeder.

»Som en del af den løbende indsats for at forbedre effektiviteten i vores produktionsfacilitet er Samsung Electronics nået til den vanskelige beslutning om at stoppe driften af Samsung Electronics i Huizhou,« lød det i en officiel meddelelse fra Samsung torsdag.

Fabrikken i Huizhou har tidligere været Samsungs største i Kina.

Salget i Kina har ikke været helt favorabelt for Samsung. I første kvartal af 2019 sad Samsung på 1 pct. af det kinesiske smartphone-marked.

Samsungs del af markedet har været faldende siden 2016, hvor Samsung oplevede store problemer med deres telefon Galaxy Note 7, der simpelthen eksploderede. Før krisen var Samsing en af de fem mest populære udbydere af smartphones.

Og Kinas smartphone-marked har i de seneste år fået en masse nye kinesiske producenter, der sidder tungere på markedet. Mærker som Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi er blevet langt mere populære end de har været tidligere.

Nu vil Samsung i stedet udvide sin produktionsindsats på nye markeder, hvor man i stedet kan drage fordel af lavere omkostninger, herunder billigere arbejdskraft. Cirka 60% af Samsungs smartphones bliver nu fremstillet i Vietnam, ifølge forskningsfirmaet Canalys.

BRANCHENYT
Læs også