Tech

3-chef jubler: Mobilkunderne strømmer til

Trods intens krig om kunderne lykkedes det sidste år mobilselskabet 3 at levere den største kundetilgang siden 2013.

Mobilselskabet 3 har i årevis været rosinen i pølseenden blandt Danmarks fire største mobilselskaber. Sådan er det ikke længere. Efter et 2019 med fortsat vækst er 3 nu Danmarks tredjestørste mobiludbyder. Foto: 3.

3 formåede i 2019 at lokke 92.000 nye kunder til. Dermed fortsætter Danmarks tredjestørste mobilselskab med at hale ind på konkurrenterne.

»Vi er den eneste operatør i branchen, som kontinuerligt lykkes med at tiltrække nye kunder,« siger Morten Christiansen, topchef i 3.

Mobilselskabet 3
  • 3 har været på det danske marked siden 2001.
  • Selskabet var det første til at tilbyde danskerne 3G-telefoni.
  • Løsningen gav dog ikke selskabet øjeblikkelig succes på mobilmarkedet. I stedet har selskabet langsomt men sikkert tilkæmpet sig en plads blandt Danmarks største mobilselskaber.
  • Med fremgangen i 2019 står 3 til at overhale Telia som Danmarks tredjestørste mobilselskab kun overgået af TDC og Telenor.
  • 3, hvis rettelige navn er Hi3G, er ejet af det kinesiske konglomarat CK Hutchison Holdings (60 pct.), der har base i Hongkong, og svenske Investor AB (40 pct.), der ejes af den stenrige Wallenberg-familie.
  • 3 er en del af 3 Group, der er til stede i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige.

Meldingen tager afsæt i dugfriske nøgletal for 2019, der viser, at 3 holdt damp på kedlerne året ud. Tallene afslører imidlertid, at 2. halvår ikke kunne leve op til præstationen i årets første seks måneder, hvor det lykkedes 3 at lande 57.000 kunder.

I 2. halvår blev det derimod kun til 36.000 nye kunder, selv om det ofte er i 4. kvartal, at muligheden for at kapre nye kunder er stor hjulpet godt på vej af mange tilbud på nye mobiltelefoner.

Den faldende kundestilstrømning i 2. halvår af 2019 synes dog ikke at have ødelagt Morten Christiansens humør.

»Vi driver grundlæggende en sund forretning, hvor kunderne er glade for at være, fordi de oplever, at det er nemt og ukompliceret hos os,« siger mobildirektøren, der har stået i spidsen for 3 siden 2005.

De mange nye kunder skyldes især, at 3 i foråret 2019 tog kampen op med konkurrenter som Yousee, Telia og Telenor på bredbåndsområdet. Det skete med lanceringen af en mobil bredbåndsløsning, som ifølge 3 har opnået stor succes og i stor stil bidraget til årets kundevækst.

Selv om 3 har succes med at kapre nye kunder, sætter det dog ikke dybe spor i omsætningen, der sidste år landede på 2.736 mio. kr.

Det afspejler blot en vækst på 1 pct. i forhold til 2018-salget, der landede på knap 2.708 mio. kr., hvilket er den laveste vækst i 3-butikken siden 2016.

Til gengæld kan 3-topchefen glæde sig over, at overskuddet på de daglige forretninger landede på 738 mio. kr. svarende til, at 3 opnåede et overskud på tæt ved 27 kr. før renter og af- og nedskrivninger for hver 100 kr. omsat.

3 har med dagens regnskabsmeddelelse ikke fremlagt en egentlig årsrapport. Den fremlægges først senere. I 2019 skete det i begyndelsen af juni.

BRANCHENYT
Læs også