Tech

Amerikanere vader i tv-programmer - nu sættes der for første gang tal på

»Moar, der er ikke noget i fjernsynet,« lød det ofte i 1980'erne. De unge amerikanere har nu fået det omvendte problem.

Den gennemsnitlige amerikaner bruger 5 timer og 22 minutter om dagen på at se videoindhold på tværs af forskellige enheder - det vil sige den form for underholdning, der tidligere kun optrådte i fjernsynet. Foto: Colourbox

Hvis amerikanerne af og til føler, at de har svært ved at overskue alt indholdet for enden af fjernbetjeningen, så kan vi nu afsløre hvorfor.

Analysehuset Nielsen har nemlig netop offentliggjort sin årlige audience report, der ikke blot belyser, hvordan og hvornår amerikanske seere tilgår underholdningsfladen i forhold til tidligere, men for første gang også præsenterer en optælling af samtlige tilgængelige programmer i USA.

I 2019 havde forbrugerne på den anden side af Atlanten totalt set adgang til - og hold nu fast - 646.152 unikke programmer på tværs af kabelnetværk, video on demand og streamingtjenester. Det er 10 pct. flere end i 2018 og betyder, at amerikanerne hver dag kan vælge mellem 1.500 forskellige film, serier og shows og begynde forfra næste morgen med 1.500 nye titler, såfremt de altså abonnerer på den store pakke i den bredest mulige forstand.

Stigningen skyldes naturligvis den digitale udvikling, hvor især unge forbrugere zapper væk fra flow-tv’et for selv at kunne vælge mellem alskens former for underholdning på skærmen. Af samme grund tegner kabelnetværkene sig efterhånden kun for 16 pct. af det eksklusive indhold - de programmer, som ikke er tilgængelige andre steder - men amerikanerne bruger trods alt stadigvæk kun en femtedel af tiden på streamingtjenester, viser undersøgelsen.

Vinderen på sidstnævnte felt er ikke overraskende Netflix (31 pct.) foran YouTube (21), Hulu (12) og Amazon (8).

BRANCHENYT
Læs også