Tech

Medlemmerne i Goodtalks klæder hinanden på, så flere tør gå efter topposterne

Danmark indtager en global 95. plads, når det kommer til kønsdiversitet i lederskab. Det vil virksomheden og det karrierefremmende netværk Goodtalks ændre på.

Pernille Sandberg beskriver Goodtalks som et sted, hvor man spiller hinanden gode. Foto: Goodtalks

»Jeg gider ikke de der perfekte historier, jeg får det bare dårligt, og det tror jeg, der er mange, der gør,«siger Pernille Sandberg Bech, som er adm. direktør og stifter af Goodtalks.

Virksomheden kæmper for at få flere kvinder i ledelse og gør samtidigt op med en perfekthedskultur og en række stereotype forestillinger om, hvad det kræver for at blive leder.

I sidste uge åbnede virksomheden for, at folk kunne købe en aktiepakke for 5.000 kr. På under en time rejste virksomheden 1 mio. kr. fra 200 nye investorer og aktionærer.

Goodtalks er et digitalt karrierefremmende netværk, hvis mission er at skabe mere balance i toppen af dansk erhvervsliv. Netværket slår et slag for, at alle med de rette kompetencer skal turde søge mod toppen, uanset hvordan de er nået dertil, hvor de er i dag.

Virksomheden har en digital platform, hvor medlemmerne har mulighed for at tilgå forskelligt materiale, som kan styrke deres faglige og personlige kompetencer. Derudover kan de søge på hinandens kompetencer og derved spare med hinanden.

»Vi styrker folks mod, mænd som kvinder, så de tør gå efter det, de egentlig gerne vil have,« siger Pernille Sandberg Bech.

Goodtalks
  • Blev etableret af Pernille Sandberg Bech i 2018.
  • Virksomheden sælger abonnementer.
  • Medlemmerne kan købe et medlemskab, som giver adgang til en digital platform, hvor det er muligt at finde sparringspartnere, deltage i faglige masterclasses og netværksmøder.
  • Tilbyder et gratis abonnement, et premium abonnement til 129 kr. og et pro abonnement til 489 kr. månedligt.
  • 3.500 medlemmer, både mænd og kvinder, er en del af netværket.
  • Missionen er hovedsagligt at få flere kvinder på topposter og ind i bestyrelser.
  • Står bag bogen ’Networkning Knowhow’, som guider folk i at blive bedre til at netværke.
  • Kun 27 pct. af danske ledere er kvinder. Danmark indtager en global 95. plads, når det kommer til kønsdiversitet i lederskab, og siden 2006 er Danmark rykket 42 pladser ned på listen.

    Pernille Sandberg Bech hører ofte Goodtalks blive beskrevet som en bevægelse, dog pointerer hun, at Goodtalks i ligeså høj grad er en forretning, der har investeret mange penge i udvikling. Ambitionen er på nuværende tidspunkt at vokse sig endnu større.

    »Det var oplagt for os i første investeringsrunde at invitere, ikke blot én investor, men mange med ombord. Jo flere, vi står sammen om at forandre verden og udfordre det eksisterende, jo større indflydelse vil det have,« siger Pernille Sandberg Bech.

    Indtil videre har virksomheden rejst 3 mio. kr. og fået godt 600 nye investorer og aktionærer. Investeringerne skal bruges på at investere i en ny platform, og derefter skal der fokuseres på at nå ud til nye markeder.

    Når man køber et medlemskab, køber man sig ind på præmissen om at være en del af et netværk, hvor man er med for at spille hinanden gode. Derfor er det også et krav, at man på sin profil tilføjer, hvilke kompetencer man selv kan bidrage med.

    »Vi er på en måde blevet en digital byttebørs af kompetencer,« siger Pernille Sandberg Bech.

    For at skabe mere balance i ledelser og bestyrelser skal vi se ind i en ny måde at lede organisationer på. Vi skal kunne rumme alle sider af mennesker og betragte hinanden som mennesker fremfor ressourcer. Det kræver et skifte, og det kræver mod og sårbarhed, mener Pernille Sandberg Bech.

    »Vi skal turde møde på arbejde uden skjold, for i tryghed og tillid ligger en enorm skaberevne,« siger hun.

    BRANCHENYT
    Læs også