Tech
BREAKING

Jyllands-Posten lancerer fire nye medier og ansætter 25 folk

Randers, Vejle, Viborg og Horsens er omdrejningspunktet i en stor satsning fra Jyllands-Postens side.

Her ses Jyllands-Postens ansvarshavende chefredaktør, Jacob Nybroe, i Mediebyen i Aarhus. Foto: Casper Dalhoff.

Jyllands-Posten lancerer efter sommerferien fire lokalmedier, der skal levere digital abonnementsjournalistik i et nyt format.

Den opsigtsvækkende satsning sker under samlebetegnelsen JP Lokal og medfører ansættelsen af 25 ekstra medarbejdere fordelt på Randers, Viborg, Horsens og Vejle, hvor mediehuset i første omgang vil oprette selvstændige redaktioner og målrette indholdet til borgerne ved hjælp af data og viden.

»Det er en oplagt opgave for Jyllands-Posten som Danmarks landsdækkende og internationale avis også at satse yderligere på lokaljournalistikken, så vi samlet set kan dække både det nære og det store. Din by, dit land, din verden – hos Jyllands-Posten har vi øje for det hele hver dag,« siger ansvarshavende chefredaktør Jacob Nybroe.

Præsentationen af JP Lokal sker som et led i den løbende udvidelse af mediehuset, der de seneste år er blevet beriget med Finans og Watch Medier og tillige står bag Børneavisen i samarbejde med Politiken.

Chefredaktør Marchen Neel Gjertsen peger i den forbindelse på, at Jyllands-Posten fylder 150 år i 2021 og fortsat slår sig op som Danmarks eneste reelt landsdækkende avis.

»Dette er et svar til dem, som gerne vil inspireres og vide, hvad der foregår i deres by, men som måske ikke vil betale for at få lokalavisen ind på dørmåtten hver dag, og som synes, at lokaljournalistik kan være lidt støvet. Vi sætter journalistikken fri og målretter den det behov, som abonnenterne har, hvad enten det så er en stor pizzaguide fra Randers eller den historie, der giver kommunaldirektøren en med krabasken, når de handicappede børn svigtes af systemet,« siger Marchen Neel Gjertsen, der har ansvaret for Jyllands-Postens digitale omstilling.

JP Lokal får sin egen ansvarshavende chefredaktør i skikkelse af Viggo Lepoutre Ravn, der hidtil har været administrerende redaktør på Jyllands-Posten.

»Viggo Lepoutre Ravn brænder for den digitale udvikling af journalistikken og har den ild i øjnene, som det kommer til at kræve i de kommende år at skabe disse helt nye lokalmedier,« lyder det fra Marchen Neel Gjertsen.

I første omgang betyder satsningen, at Jyllands-Posten søger i alt 20 journalister til de fire medier og derudover agter at udvide sin salgs- og marketingafdeling i Aarhus med en håndfuld medarbejdere. De får i høj grad lov til at definere JP Lokal, forklarer Viggo Lepoutre Ravn.

»Det er ikke hver dag, man får muligheden for at søsætte et helt nyt, seriøst abonnementsmedie, hvor fokuseret journalistik og dyb forståelse for læsernes behov blot er to af mange elementer, der skal fungere for at tiltrække og fastholde betalende læsere. Jeg glæder mig til at finde det stjernehold af medarbejdere, som vil være med til at bygge projektet op fra bunden,« siger Viggo Lepoutre Ravn.

Abonnementsprisen for medierne under JP Lokal bliver lavere, end det er tilfældet for Jyllands-Posten og andre dagblade. Derudover vil indholdet blive målrettet de læsere, der foretrækker at blive opdateret om store og små historier på deres telefon eller i nyhedsbreve.

Læs også