Samsung vil møve sig ind på lavprismarked
Det største fald i indtjeningen siden 2011 får nu Samsung Electronics til gå nye veje.
Sydkoreanske Samsung Electronics, der er verdens største producent af smartphones, ændrer strategi, og vil fremover også satse på produktion af billige smartphones. Det skriver Reuters.
”Markedet for medium- og lavpristelefoner er i kraftig vækst, og vi vil reagere for at kapitalisere på denne vækst," udtaler Samsungs Senior Vice President, Kim Hyun-joon.
Udmeldingen kommer efter Samsungs mobilafdelingen præsenterede et indtjeningsfald på knap 74 procent for det seneste kvartalsregnskab.
Indtjeningen på 1,75 billion sydkoreanske won, eller hvad der svarer til knap 9,7 milliarder kroner, betyder, at regnskabet for tredjekvartal 2014 er mobilafdelingens dårligste siden andet kvartal 2011.
For at differentiere sig på markedet for lavpristelefoner vil Samsung samle de billige telefoner med elektronikkomponenter af højere kvalitet konkurrenterne, fortæller repræsentanter fra virksomheden til Reuters.
Samsung presses i øjeblikket primært af Apple på markedet for telefoner af høj kvalitet, mens Xiaomi Inc ses som den stærkeste konkurrent på markedet for lavpristelefoner, fortæller analytikere til Reuters.
Virksomheden har ikke udgivet nye markante premium-telefoner i det seneste kvartal, men ifølge Samsung selv kan forbrugerne forvente nye telefoner til markedet for smartphones af mediumkvalitet i det nuværende fjerdekvartal.
Indtjeningen for mobilafdelingen forventes at stige i de kommende måneder, fordi Samsung vurderer, at virksomhedens Galaxy Note 4-telefon vil gøre det godt i julehandlen.
Derudover er der også forventninger til øget indtjening for Samsung Electronics på grund af høje forventninger til levering af fjernsyn og memory chips.
Men trods høje indtjeningsforventninger, vurderer flere analytikere over for Reuters, at Samsung Electronics kan se frem til det værste årlige årsregnskab i tre år målt på indtjening.