Tech

Så mange danskere får betalt bredbånd og telefoni

Betaler din arbejdsgiver for dit udstyr og dine netforbindelser? Her er en opgørelse over hvor gavmilde de private og offentlige arbejdsgivere er i Danmark.

Artiklens øverste billede
33 pct. af de privatansatte får betalt deres mobiltelefon af deres arbejdsgiver.
I kongeriget kan vi bryste os af at have et fleksibelt arbejdsliv, der bygger på masser af kommunikationsredskaber og it-udstyr.

Det er en af hovedkonklusionerne i en undersøgelse foretaget af Ericsson, hvor man har spurgt til danskernes brug af moderne teknologi på jobbet og i privaten.

I undersøgelsen, der omfatter 1.702 danskere, kan du læse, at 36 procent af danskerne arbejder mere end et sted i løbet af en arbejdsdag og ofte på flere forskellige internetforbundne enheder som eksempelvis bærbare, mobiler eller tabletter.

Det er dog langt fra alle, der får værktøjerne betalt af arbejdspladsen.

Her betaler de mest

Ikke overraskende er der flest i den private del af arbejdsmarkedet og færrest i det offentlige, der får betalt udstyret og opkoblingerne.

Blandt privatansatte har 33 procent en arbejdsgiverbetalt mobiltelefon og 45 procent får mobilt bredbånd afregnet i firmaet.

I den offentlige sektor er tallene henholdsvis 26 procent, når det handler om telefoner og 38 procent, som får mobilt bredbånd.

Der er således stadig mange, der anvender det private udstyr til at varetage arbejdsopgaverne med.

Hvis man ser på brug af cloud-tjenester, er det kun 43 procent af de der arbejder et sted som bruger tre cloud-tjenester, men dette tal stiger til 75 procent blandt de der arbejder mindst tre steder på en arbejdsdag.

Mobilitet og cloud er altså nært forbundet.

Danskerne er også langt fremme med at synkronisere indhold på tværs af vores enheder, men halter bagefter, når man betragter cloud storage og cloud-baserede samarbejdsplatforme.

Kun 13 procent af danskerne bruger ifølge Ericsson samarbejdsplatforme i skyen.

Teknologi er ikke nødvendigvis godt

Selv om danske medarbejdere er god udrustet med teknologi, er det dog ikke en udpræget holdning, at teknologien skaber balance mellem privat- og arbejdsliv i Danmark.

Det er kun 23 procent, der mener, at teknologi bidrager til at skabe balance mellem arbejdsliv og fritid, mens 18 procent er direkte uenige i, at det er tilfældet.

En ud af fem er altså ikke begejstrede for at grænserne mellem fritid og arbejde udviskes.

Men det gør de ifølge rapporten.

Således har 62 procent af de 30- til 65-årige sendt private SMS'er på jobbet.

26 procent besøger sociale medier, og så har 15 procent handlet online, imens de stadig var på arbejde.

Læs også på Computerworld:

Dansk it-chef for 522.000 ansatte: Sådan udnytter vi skyen optimalt - glemt alt om teknologi

Vi er klar til at logge hele vores liv: Nu mangler vi bare it-løsningerne

Stor Computerworld-konference: Sådan skaber mobility merværdi for forretningen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.