Nøglen til it-virksomheds succes: 8 af 10 nyansatte kommer direkte fra skolebænken
Den danske it-virksomhed Netcompany er vækstet voldsomt de seneste år, og det har en flok unge mennesker en stor del af æren for.
De seneste to år er den danske it-konsulentvirksomhed Netcompany gået fra 400 til 700 medarbejdere, og i december kunne virksomheden annoncere, at den norske kapitalfond FSN Capital havde købt aktiemajoriteten i Netcompany, angiveligt for omkring 1,1 mia. kr.
Opskriften bag Netcompanys succes skal dog ikke tilskrives en genial opfindelse eller bare et lucky punch.
Nej, Netcompanys succes bunder i store træk i en benhård satsning på unge og nyuddannede medarbejdere i en branche, hvor mange virksomheder de senere år ellers har haft svært ved at vækste.
Gennemsnitsalderen i Netcompany ligger omkring 30 år, og op til 80 pct. af de nyansatte kommer direkte fra en uddannelse og ind i Netcompany.
»De nyuddannede har masser af drivkraft, passion og sult. De lærer hurtigt, og samtidig kan vi præge dem til altid at levere til tiden og til budget. Det er det, vores kunder efterspørger,« siger André Rogaczewski, administrerende direktør i Netcompany, til Finans.
»Ingen får lov til at lede noget hos os, hvis ikke de har haft fingrene nede i "suppen" i forvejen. Derfor ansætter vi også sjældent folk udefra, selvom de har meget erfaring fra branchen. De skal virkelig kunne fremvise noget specielt, før de kan få et job ved os,« siger André Rogaczewski.
Han vil sådan set gerne ansætte flere medarbejdere, der er oppe i alderen.
»Men når folk har rundet en vis alder i it-branchen, er der ved at være langt mellem snapsene. Mange bliver for vanetænkende og har ikke længere den samme drivkraft. I stedet for at have sådan nogle typer ansat har vi valgt at skabe vores egen kultur med unge mennesker og derved opnå et højt niveau,« siger it-direktøren.
Netcompany, der leverer it-løsninger til det offentlige og private virksomheder, har folk ansat til at finde nye medarbejdere på de videregående uddannelser. Derfor er virksomheden klar til at slå til, når talenter er færdiguddannede.
Netcompany inviterer løbende unge studerende til faglige eller sociale arrangementer.
»Vi spotter talent tidligt, og vi har allerede fundet vores kandidater lang tid før, de er færdiguddannede,« siger André Rogaczewski.
Virksomheden har endnu ikke præsenteret regnskab for 2015, men i 2014 præsterede Netcompany et overskud på 133 mio. kr.
Netcompany blev stiftet i 1999 af André Rogaczewski, Claus Jørgensen og Carsten Gomard. I 2006 blev virksomheden solgt til kapitalfonden Axcel, men de tre stiftere købte virksomheden tilbage fem år senere.
Siden voksede virksomheden markant, og i december blev den altså solgt igen, denne gang til FSN Capital.